<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xml:base="http://tekstowisko.com" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/">
<channel>
 <title>TXT - Komentarze do notki &quot;Konstanty Kalinowski. Czym była walka o wspólną wolność w powstaniu styczniowym na ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego&quot;</title>
 <link>http://tekstowisko.com/</link>
 <description>Komentarze do notki &quot;Konstanty Kalinowski. Czym była walka o wspólną wolność w powstaniu styczniowym na ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego&quot;</description>
 <language>pl</language>
<item>
 <title>Szanowny Panie K. J. Wojtasie!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/wenhrin/52128.html#comment-665524</link>
 <description>&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;brakszysz&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Nie do końca zgadzam sie z Pana oceną roli endeków odnośnie Białorusi.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;&lt;p&gt;To, że nie zgadza się Pan z faktami, to Pańska sprawa. Niestety, niezależnie od przyczyn, to endecy negocjujący w Rydze z Sowietami zgodzili się na granicę 100 km na zachód od ówczesnej linii frontu. To jest fakt. To czy zrobili to w obawie przed żywiołem ruskim, czy odwołaniem przez Józefa Piłsudskiego, nie ma znaczenia.&lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;brakszysz&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;W czasie bitwy nad Niemnem powstała sytuacja, że Piłsudski musiał utworzyć grupę osłonową od strony Litwy. Wojska litewskie, w ocenie polskiego wywiadu, były dobrze wyposażone i wyszkolone &amp;#8211; brakowało im jedynie doświadczenia bojowego. (Duże polskie straty od ostrzału litewskich snajperów).&lt;br /&gt;
Polacy z najwyższym wysiłkiem parli na wschód; niektóre dywizje nie miały żadnego zaopatrzenia. W ostatniej fazie działań liczyły się nawet godziny.&lt;br /&gt;
 Czy zatem starania Piłsudskiego o dalsze przesunięcie się na wschód mogły mieć poparcie ? Wątpliwe.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Gdyby zaproponować Żmudzinom, że ich język będzie urzędowym na terenach obejmujących Wilno, mogłoby się uzyskać ich poparcie. &lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;brakszysz&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt; Co do Litwinów.&lt;br /&gt;
Ich postawa uniemozliwiła uzyskanie większych sukcesów na wschodzie. Czyli pośrednio uniemozliwiła realizację koncepcji federacyjnych Piłsudskiego. A przecież (zwłaszcza z perspektywy czasu) widać, że to Polska swym odtworzeniem państwowości umożliwiła też samodzielny byt Litwie. W przypadku naszej przegranej Sowieci wróciliby do granic &amp;#8220;carskich&amp;#8221; (w skrócie).&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Poza wątpliwym wnioskowaniem, że to postawa Żmudzi uniemożliwiła cokolwiek, reszta rozumowania wydaje się poprawna.&lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;brakszysz&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Niedouczonemu Igle ku uwadze.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;To jest czysty atak ad personam.&lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;brakszysz&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Ludność żydowska zachwycona komunizmem wspierała sowietów. Znane są liczne przypadki atakowania jednostek polskich przez zorganizowane grupy komunizujacej żydowskiej młodzieży. To chyba podziękowanie za gościnność I Rzeczypospolitej.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Komu są znane „liczne przypadki”? Bo mnie nie, choć nie brzmi to nieprawdopodobnie. Niemniej miło by było, gdyby podał Pan jakieś źródło tych rewelacji. &lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;brakszysz&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Ale kiedy, wbrew rozkazom (pomyłkowo) Polacy zajęli Mińsk, to wraz z wycofującymi się wojskami polskimi, przeszła na stronę polską duża grupa ludności żydowskiej. Oni już zaznali &amp;#8220;wolności&amp;#8221; i &amp;#8220;demokracji&amp;#8221;.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Skąd Pan wziął opowieść o „pomyłkowym” zajęciu Mińska? Nawet, jeśli oficjalnie nie było rozkazu zajęcia Mińska, to skąd pewność, że nie była to powtórka z buntu Żelichowskiego? Za dużo dziur w Pańskim rozumowaniu. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Myślenie nie boli! (Chyba, że…)&lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 06 Jan 2022 05:12:24 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 665524 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>wenhrin</title>
 <link>http://tekstowisko.com/wenhrin/52128.html#comment-523971</link>
 <description>&lt;p&gt;Nie do końca zgadzam sie z Pana oceną roli endeków odnośnie Białorusi.&lt;br /&gt;
W czasie bitwy nad Niemnem powstała sytuacja, że Piłsudski musiał utworzyć grupę osłonową od strony Litwy. Wojska litewskie, w ocenie polskiego wywiadu, były dobrze wyposażone i wyszkolone &amp;#8211; brakowało im jedynie doświadczenia bojowego. (Duże polskie straty od ostrzału litewskich snajperów).&lt;br /&gt;
Polacy z najwyższym wysiłkiem parli na wschód; niektóre dywizje nie miały żadnego zaopatrzenia. W ostatniej fazie działań liczyły się nawet godziny.&lt;br /&gt;
 Czy zatem starania Piłsudskiego o dalsze przesunięcie się na wschód mogły mieć poparcie ? Wątpliwe.&lt;br /&gt;
 Co do Litwinów.&lt;br /&gt;
Ich postawa uniemozliwiła uzyskanie większych sukcesów na wschodzie. Czyli pośrednio uniemozliwiła realizację koncepcji federacyjnych Piłsudskiego. A przecież (zwłaszcza z perspektywy czasu) widać, że to Polska swym odtworzeniem państwowości umożliwiła też samodzielny byt Litwie. W przypadku naszej przegranej Sowieci wróciliby do granic &amp;#8220;carskich&amp;#8221; (w skrócie).&lt;br /&gt;
Niedouczonemu Igle ku uwadze.&lt;br /&gt;
Ludność żydowska zachwycona komunizmem wspierała sowietów. Znane są liczne przypadki atakowania jednostek polskich przez zorganizowane grupy komunizujacej żydowskiej młodzieży. To chyba podziękowanie za gościnność I Rzeczypospolitej.&lt;br /&gt;
Ale kiedy, wbrew rozkazom (pomyłkowo) Polacy zajęli Mińsk, to wraz z wycofującymi się wojskami polskimi, przeszła na stronę polską duża grupa ludności żydowskiej. Oni już zaznali &amp;#8220;wolności&amp;#8221; i &amp;#8220;demokracji&amp;#8221;.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 22 Jan 2008 12:20:43 +0000</pubDate>
 <dc:creator>brakszysz</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 523971 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Igła</title>
 <link>http://tekstowisko.com/wenhrin/52128.html#comment-523950</link>
 <description>&lt;p&gt;Ukłuj się we własną d&amp;#8230; I ucz się historii.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 22 Jan 2008 11:07:47 +0000</pubDate>
 <dc:creator>brakszysz</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 523950 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Wojtas</title>
 <link>http://tekstowisko.com/wenhrin/52128.html#comment-523941</link>
 <description>&lt;p&gt;Pan się ciągle bijesz w cudze piersi.&lt;br /&gt;
Straszne krzywdy pan przeszedłeś.&lt;br /&gt;
Od wszystkich z żydami na czele.&lt;br /&gt;
Teraz i Litwini pana męczyli.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A kiedy pan się walniesz we własne grzechy/piersi tak, żeby zabolało?&lt;br /&gt;
Igła&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 22 Jan 2008 10:33:36 +0000</pubDate>
 <dc:creator>igla</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 523941 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Tak, była wydana </title>
 <link>http://tekstowisko.com/wenhrin/52128.html#comment-523887</link>
 <description>&lt;p&gt;monografia poświęcona Bułakowi &amp;#8211; Bałachowiczowi. Ale to było już dosyć dawno, chyba że pojawiło się coś jeszcze nowego. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Z czasem napiszę o innych polsko -białoruskich bohaterach. Ten tekst powstał przy okazji rocznicy wybuchu powstania styczniowego.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 22 Jan 2008 00:05:12 +0000</pubDate>
 <dc:creator>wenhrin</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 523887 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Trzeba dodać</title>
 <link>http://tekstowisko.com/wenhrin/52128.html#comment-523881</link>
 <description>&lt;p&gt;że w koncepcji Piłsudskiego miała być Litwa Środkowa (z Wilnem) i Wschodnia (czyli obecna Białoruś). W mentalności ludzi wspominających I Rzeczpospolitą  wszystko to była Litwa.&lt;br /&gt;
 Nie wszystko się udaje. Może dopiero teraz.&lt;br /&gt;
Autor.&lt;br /&gt;
 A może coś o innej postaci białoruskiej &amp;#8211;  generał Bułak &amp;#8211; Bałachowicza. Chyba ostatnio było jakieś opracowanie na jego temat?.&lt;br /&gt;
Litwini. W okolicach Wilna mieszkali Polacy. A jak zachowywali się Litwini względem polskich jeńców w  1920 roku? W swej zapiekłej niecheci wobec Polaków woleli komunistów &amp;#8211; patrz ich wspólne plany z Tuchaczewskim ataku na Polskę w II fazie wojny (bitwa nad Niemnem) w zamian za obietnice oddania im Grodna. Można zrozumieć ich obawy o zachowanie własnej tożsamości.  W 1939/40 mieli już tego  skutki.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Mon, 21 Jan 2008 22:53:13 +0000</pubDate>
 <dc:creator>brakszysz</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 523881 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>No tak, to prawda,</title>
 <link>http://tekstowisko.com/wenhrin/52128.html#comment-523852</link>
 <description>&lt;p&gt;ale gdyby udało się zrealizować koncepcję federacyjną Józefa Piłsudskiego, to mielibyśmy coś w rodzaju federacji Polski, Litwy, Białorusi i Ukrainy,a tak mieliśmy jednorodne państwo.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Mon, 21 Jan 2008 21:41:41 +0000</pubDate>
 <dc:creator>wenhrin</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 523852 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>swietny tekst</title>
 <link>http://tekstowisko.com/wenhrin/52128.html#comment-523760</link>
 <description>&lt;p&gt;tylko dla Litiwnow to meczarnia, pamietaja najazd Pilsuckiego z Halerem, wbrew fracuskim silom rozjemczych, na Wilno. Sorry, nie jestesmy na Litwie lubiani.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;mara&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Mon, 21 Jan 2008 18:39:05 +0000</pubDate>
 <dc:creator>matrioszka25</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 523760 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>No, polityka wobec mniejszości</title>
 <link>http://tekstowisko.com/wenhrin/52128.html#comment-523679</link>
 <description>&lt;p&gt;była fatalna, początkowo sytuacja była gorsza niż w sowieckiej &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;BSRR&lt;/span&gt;, dopiero później Rosjanie zaostrzyli kurs i przystąpili do mordowania białoruskiej inteligencji &amp;#8211; patrz Kuropaty. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Piłsudski chciał jednak dobrze, ale nie miał poparcia. Traktat Ryski to &amp;#8220;zasługa&amp;#8221; niestety endeków, można było uzyskać więcej, ale ci chcieli stworzyć państwo jednolite narodowościowo i sądzili, że jeśli Polska dostanie więcej obszaru etnicznie białoruskiego to polonizacja nie powiedzie się.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Mon, 21 Jan 2008 13:51:49 +0000</pubDate>
 <dc:creator>wenhrin</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 523679 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Za to</title>
 <link>http://tekstowisko.com/wenhrin/52128.html#comment-523676</link>
 <description>&lt;p&gt;endecy sprzedali w nagrodę pół Białorusi sowietom. Władze II RP tępiły białoruski ruch ludowy i szkolnictwo i tak razem przygotowali grunt pod rugowanie polskich interesów i polskości na tym terenie.&lt;br /&gt;
Sowiety do tej pory się cieszą.&lt;br /&gt;
Igła&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Mon, 21 Jan 2008 13:44:53 +0000</pubDate>
 <dc:creator>igla</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 523676 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
</channel>
</rss>
