<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xml:base="http://tekstowisko.com" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/">
<channel>
 <title>TXT - Komentarze do notki &quot;Koszmar&quot;</title>
 <link>http://tekstowisko.com/</link>
 <description>Komentarze do notki &quot;Koszmar&quot;</description>
 <language>pl</language>
<item>
 <title>Igła</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586597</link>
 <description>&lt;p&gt;Każ mu tam do artystów. I kto go jeszcze słucha.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Chociaż, z wielbicieli swego bloga stworzył swoiste bractwo. Którego konfratrzy sie zobowiązali finansowac niektóre pomysły szefa.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nie jest taki głupi.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 16:00:07 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Sylnorma</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586597 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Dlaczego Sierak się myli?</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586596</link>
 <description>&lt;p&gt;Dam ci przykład.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Przecież kabaret polityczny opanował w Polsce typowo prawicowy pajac, czyli artysta.&lt;br /&gt;
Korwin.&lt;br /&gt;
Więc się nie wymiguj Sierakiem.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 15:56:26 +0000</pubDate>
 <dc:creator>igla</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586596 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Pietrzak</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586595</link>
 <description>&lt;p&gt;zaś, od czasu jak kandydował na prezydenta, stracił duchową niezależność. I teraz swoje niepowodzenia przypisuje spiskom.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Klęski zabijają.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 15:33:08 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Sylnorma</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586595 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Igła</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586594</link>
 <description>&lt;p&gt;Bo sztuka ma być ponad to. Ma poruszać. Ma dawać pole do inerpretacji. Ma być niejednoznaczna.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Państwowy mecenat uważam za zły. prowadzi bowiem do promowania usłużnych miernot.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dalej się natomiast upieram, że Sierakowski nie ma racji.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 15:30:50 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Sylnorma</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586594 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Grześ</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586593</link>
 <description>&lt;p&gt;Tu masz rację ale znowu muszę to podważać. Wymieniasz bowiem raczej krytyków a nie twórców. Czyli otoczkę. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Myślę, że sztuka jest nieoznaczalna. I jej interpretację podejmuje odbiorca. Nadając jej charakter, który moda przenosi na autora.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nawiasem mówiąc nie znam współczesnej sztuki tak, abym się mogł o niej wypowiadać. Ale z tego, co wiem jednoznacznie się tylko Rymkiewicz opowiedział. Pozostali obecni twórcy trzymanie z postkomuna uważają za obciach. Szczecińscy aktorzy są w tym na przykład względzie bardzo zasadniczy.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 15:27:59 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Sylnorma</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586593 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Stary, </title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586588</link>
 <description>&lt;p&gt;moze nieporozumienie wynika stąd, że Sierakowski pewnie myśli o kulturze niszowej/elitarnej, ty piszesz o popularnej, czy masowej, ja z kolei zamotałem zupełnie, bo dołączyłem klasyków i polskich i obcych.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ale Sierakowski pewnie nie myśli o Dodzie, Wojewódzkim, Majewskim, Ich Troje, tylko podejrzewam o Klacie, Dunin, Masłowskiej, Kazimierze Szcuce, może jakiś innych teatralnych czy literackich autorach znanych bardziej w kręgach &amp;#8220;Warszawki&amp;#8221; niż szerokiemu ogółowi.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nieraz odnoszę wrażenie, że Sierakowski, mimo gadania o lewicowości, to jednak żyje trochę w świecie hermetycznym, coś co Igła nieraz pisał, gdzie ważniejszy jest los kluby Le Madama i spotkanie w gronie pasjonatów i gadanie o feminizmie w kulturze czy teoriii &amp;#8220;queer&amp;#8221; niż udział w polityce ogólnopolskiej.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Może się mylę, ale takie wrażenie odnoszę.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 15:25:06 +0000</pubDate>
 <dc:creator>tecumseh</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586588 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Delilah</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586591</link>
 <description>&lt;p&gt;W tym, że się nieudaczniki podczepiają do państwowych &amp;#8230; dotacji, masz zupełna rację. I wynika z tego, że miernoty są obecnie lewicowe, za pieniądze, też jest oczywiste. Bo to głównie lewicowe lub raczej lewicujące rządy tworzą warunki dla pozyskiwania artystycznych partaczy do swoich propagandowych celów. Chociażby Kwasniewski pląsający w rytm disco polo.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ale Grześ rzecz potraktował przekrojowo. Stąd obecne stosunki zaburzył w sposób oczywisty. Przedstawił je na tle miedzywojnia i w ten sposób skutecznie uzasadnił lewicowość ludzi sztuki.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 15:22:26 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Sylnorma</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586591 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>U Pietrzaka jest jeszcze to ciekawe,</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586590</link>
 <description>&lt;p&gt;że właściwie zawłaszczył sobie Kabaret &amp;#8220;Elita&amp;#8221;, znaczy zapomniał o udziale w nim I Passenta i Grońskiego i o wykonaywaniu  ich tekstów.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pzdr&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 15:22:15 +0000</pubDate>
 <dc:creator>tecumseh</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586590 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Stary</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586589</link>
 <description>&lt;p&gt;Kiedy ja się z panem nie zgadzam.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Bo mnie jest &lt;i&gt;dokładnie&lt;/i&gt; obojętne, czy twórca jest lewicowy, czy prawicowy?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Byleby dobry był.&lt;br /&gt;
Tak samo nie mam zamiaru wieszać psów na mecenacie państwowym.&lt;br /&gt;
Lepszy taki, jak żaden.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A niby jaki mecenat stworzyli nasi pączkujący kapitaliści?&lt;br /&gt;
No właśnie promując różne Dody.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Więc mnie jest obojętne czy Broniewski albo Muniek Staszczyk, czy Kazik albo Armia są takie czy owakie.&lt;br /&gt;
Byle nie szmirowate.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I się dopytam, toś przecież kochałeś piosenkę Rosiewicza i wykonawcę &amp;#8211; Jadą chłopcy radarowcy?&lt;br /&gt;
A teraz artysta w pisowskich trampkach chodzi, tak samo jak Pietrzak, który tłumy gromadził a teraz tylko żenujący &lt;i&gt;artyzm&lt;/i&gt; uprawia.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 15:19:00 +0000</pubDate>
 <dc:creator>igla</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586589 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Jotesz</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586587</link>
 <description>&lt;p&gt;Ale pedały to lewicowcy? Jak tak, to Sierakowski ma rację.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ale tylko wtedy.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 15:16:08 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Sylnorma</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586587 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Igła</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586585</link>
 <description>&lt;p&gt;No właśnie. Lewicowi niby twórcy całkowicie się odwrócili od komuny. Mimo pozornej siły jedynie słusznych związków twórczych. Czyli twierdzenie Sierakowskiego o lewicowej orientacji naszej kultury jest nietrafne.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Doda czy Wojewódzki &amp;#8211; ją kojarzę na pewno, jego dużo mniej &amp;#8211;  nie są chyba typowymi neandertalcami. Słyszałem lepszych. Śpiewających na miedzyzdrojskim molo na przykład, w rytm pospiesznej kopulacji czy disco polo: &amp;#8220;żono moja, serce twoje, zdrowie twoje, w gardło moje&amp;#8221; czy jakoś tak.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A Doda to już na pewno nie. Z taka figurą? Sama jest niewątpliwym dziełem sztuki.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 15:13:26 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Sylnorma</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586585 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Grześ</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586583</link>
 <description>&lt;p&gt;Dobrześ mnie zażył. Ale muszę Ci wytknąć, że sięgasz do miedzywojnia. Do tej tradycji Sierakowskiemu chyba niesporo. Nie wiem zresztą. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;On twierdzi, że obecna kultura jest lewicowa. Ja zaś twierdzę, że bynajmniej. Z wyjątkiem może kilku szansonistów lansujących Leppera i Kaczyńskich.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I myślę, że tego nie obala lewicująca orientacja wielu twórców międzywojennych.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 15:04:07 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Sylnorma</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586583 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Stary, chyba nie tak,</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586578</link>
 <description>&lt;p&gt;przecież choćby w &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;IIRP&lt;/span&gt; Słonimski, Tuwim, Broniewski, Boy Żeleński, Lec, Wat Stern, całe więc środowisko &amp;#8220;Wiadomości Literackich&amp;#8221; i futy\uryści byli lewicujący, futuryści nawet komunizujący (Stern, Jasieński, Wat)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Na Zachodzie też mnóstwo artystów przeżywąło fascynację komunizmem.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A ilu np. wybitnych twórców znajdziesz, popierających nazizm?&lt;br /&gt;
No, Hamsun, heidegerr, Leni Riefenstahl?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Choćby najwybitniejszy dramatopisarz niemiecki czyli Brecht lewicowe i komunistyczne ciągoty miał.&lt;br /&gt;
I to raczej nie z powodu, że liczył na kase czy mieszkanie, jak Delilah pisze.&lt;br /&gt;
Oczywiście większość nawet lewicowców komunizmem się rozczarowała.&lt;br /&gt;
Oczywiste, że kultura nie jest ani lewicowa ani prawicowa, jest ponad to, ale tak się składa, że mam wrażenie, że mnóstwo wybitnych twórców różnych (literatura, film, muzyka, sztuka) w Polsce i na świecie miała poglądy lewicowe.&lt;br /&gt;
A z Lepperem nie miała nic wspólnego niz  Rosiewiczem.&lt;br /&gt;
Sartre czy Picasso, to tyż od Leppera?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Alkbo lewackie przesłanie w mucyce (tu trza by Docenta), ale cały punk przecież, Rage Against The Machine, Chumbawamba.&lt;br /&gt;
Oczywiście inaczej w muzyce rockowej bbyło u nas, bo tu był bunt przeciw &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;PRL&lt;/span&gt;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A film?&lt;br /&gt;
Chocby widać to w &amp;#8220;Marzycielach&amp;#8221; bertolluciego, lata 60-te w Niemczech, Francji, zachwyt Mao, Fidelem, Che Guevarą.&lt;br /&gt;
I pomimo głupoty politycznej świetne dzieła i w muzyce i wpływ na kulturę późniejszą.&lt;br /&gt;
Nie tą od Leppera.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A Niemcy?&lt;br /&gt;
Grass czy Boell, najwybitniejsi pisarze 20 wieku niemieccy, obaj lewicowi właściwie, Grass nawet do &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;SPD&lt;/span&gt; należał i udzielał się w kampanii ich w latach 70-tych.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Więc, upraszczasz, Stary, pod tezę, którą masz od początku, mam wrażenie.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pzdr&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 14:22:50 +0000</pubDate>
 <dc:creator>tecumseh</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586578 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Tak i Nie</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586576</link>
 <description>&lt;p&gt;Zobacz Stary jak silnymi &lt;i&gt;politycznie&lt;/i&gt; organizacjami za PRL-u były związki twórcze?&lt;br /&gt;
Ilu artystów weszło do Sejmu Kontraktowego.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ilu z nich wypowiada się teraz w sprawach politycznych i na dodatek Dody prawdziwe są lansowane przez Dody dziennikarskie jako &lt;i&gt;fachowcy&lt;/i&gt;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;To czy oni są lewicowi, czy prawicowi?&lt;br /&gt;
A kto to dziś rozstrzygnie.&lt;br /&gt;
Oni są wolnościowi.&lt;br /&gt;
Od skrajnie &lt;i&gt;obsranego&lt;/i&gt; debilizmu lansowanego przez Wojewódzkiego po skrajny patriotyzm Rymkiewicza.&lt;br /&gt;
A zwycięża zwykły &lt;i&gt;lans&lt;/i&gt; pod publiczkę?&lt;br /&gt;
Jaki on jest?&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 14:11:20 +0000</pubDate>
 <dc:creator>igla</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586576 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Kochani!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586572</link>
 <description>&lt;p&gt;Moim zdaniem lewicowa literatura, to Putrament i Machejek, czyli kompletne sługusy. Potem szereg otrzeźwiałych później pryszczatych &amp;#8211; Woroszylski na przykład czy Brandysowie. Później zniszczone talenty, Broniewski, Tuwim, Brzechwa. Potem talenty ocalone przez przewrót 89 roku -Szymborska. Potem emigranci &amp;#8211; Miłosz i wewnętrzny emigrant &amp;#8211; Herbert.&lt;br /&gt;
Reasumując &amp;#8211; im dalej od lewicy, tym wybitniejsi.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Teatr &amp;#8211; wybitne dzieła tworzyli artyści na ogół w opozycji do lewicy. Często za granicą.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Muzyka &amp;#8211; z natury jest apolityczna.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kultura popularna &amp;#8211; bardzo często dawała i obecnie daje świadectwo luce ewolucyjnej, dzięki czemu możemy oglądać na estradzie śpiewające pitekantropy, ozdobione stosownymi tatuażami i posługujące się słownictwem dającym świadectwo kompletnego wymóżdżenia. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;W tej sytuacji tylko szczególne okazy można powiązać z lewicowością. Na przykład osobnika na przemian falsecikiem wyśpiewującego Michajyłł, Miachjyłł i wystarczą cztery Ziobra. Podobnie jak paru innych, powiadających, że Polskę trzeba zlepperować. Ci są lewicowi ponad wszelką wątpliwość. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ale czy to kultura?&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 13:33:16 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Sylnorma</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586572 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>No nie musisz,</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586566</link>
 <description>&lt;p&gt;acz mam wrażenie że wsparcie komuny też się nie ograniczało i nie u wszystkich było uwarunkowane komformizmem i konunkturalizmem.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;P.S. W ramach dbania o precyzję, nie napisałem, że się nie znasz, tylko, że nie masz racji.&lt;br /&gt;
Można się na czyms znać a w konkretnej kwestii czy wypadku nie mieć racji.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 12:42:47 +0000</pubDate>
 <dc:creator>tecumseh</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586566 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>&gt;Grzesiu</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586564</link>
 <description>&lt;p&gt;Niektóre zjawiska znam z autopsji i obserwuję na codzień. Ale rzecz jasna możesz uważać że się nie znam:) &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pomijam aktorów bo oni najbardziej podlegają prawom rynku (choć pamiętaj o teatrach oraz takim tworze jak &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;ISF&lt;/span&gt;)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Czy uważasz, że pisarze, zwłaszcza początkujący debiutanci sami pokrywają koszty wydania swych książek? &lt;br /&gt;
Jak myślisz, kto finansuje wernisaże i wystawy plastyków?&lt;br /&gt;
Wiesz jaka rzesza &amp;#8220;artystów&amp;#8221; utrzymuje się z mniejszych lub większych chałtur w instytucjach kultury hojnie dotowanych przez Ministerstwo? &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A wcześniejsze wsparcie komuny&amp;#8230;oj Grzesiu, przecież nie muszę tłumaczyć Ci takich pojęć jak koniunkturalizm i konformizm?&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 12:39:14 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Delilah</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586564 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Griszequ,</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586563</link>
 <description>&lt;p&gt;a d 2 i 3 akapit zgoda.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;ad 1.&lt;br /&gt;
Masz rację, Piłsudski tak, ale czy w jego kontekście wspomina się o PPS?&lt;br /&gt;
Raczej nie.&lt;br /&gt;
wspomina się tylko o nim, mam wrażenie, że większość nawet nie wie, że Piłsudski był w &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;PPS&lt;/span&gt;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Tak jak nie wie o niepodległościowym obliczu &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;PPS&lt;/span&gt;.&lt;br /&gt;
Zauważyłeś, by np. ktoś wspominał Kazimierza Pużaka?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Gadaliśmy z RafłemB pod jego tekstem o Broniewskim o takich &amp;#8220;niewygodnych&amp;#8221; dla wszystkich i z prawicy i lewicy.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;a href=&quot;http://tekstowisko.com/rafalb/55871.html&quot; title=&quot;http://tekstowisko.com/rafalb/55871.html&quot;&gt;http://tekstowisko.com/rafalb/55871.html&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dla jednych ze względu na swoje poglądy, dla drugich ze względu na antykomunizm czy coś tam, dla trzecich jeszcze z jakiegos powodu.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Lubi się jednoznacznych bohaterów, czarno-białych, mam wrażenie.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pzdr&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 12:27:58 +0000</pubDate>
 <dc:creator>tecumseh</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586563 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Delilah, chyba nie masz racji,</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586562</link>
 <description>&lt;p&gt;jakoś jest tak, że mnóstwo aktorów, pisarzy czy innych twórców zazwyczaj nie jest nigdy sympatykami prawicy, podobnie media mainstreamowe, popatrz na &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;USA&lt;/span&gt; choćby, wątpię by takiemu Chomsky&amp;#8217;emu (choć to nie artysta a naukowiec) zależało na wsparciu państwa, a lewacki to on jest.&lt;br /&gt;
Przykładów mnóstwo, choćby  w czasie wojny w Wietnamie czy w czasie kadcencji Busha.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Wątpię też, by np. wsparcie jakiego komunizmowi udzielało wiele twórców w Polsce czy gdzie indziej, miało ekonomiczne uzasadnienie.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 12:20:53 +0000</pubDate>
 <dc:creator>tecumseh</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586562 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Grzesiu</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586561</link>
 <description>&lt;p&gt;Mężem stanu, ktorego PiS tak wielbi, a Prezydent chciłby byc jego nowym wcieleniem (choc nie chce nawet go sobie na nowej Kasztance wyobrażać) jest PPSowiec i jednoczesny łamacz demokracji (majowy zamach stanu). Tusk też raczej go wybitnie ceni. Tak więc jedna z najważniejszych postaci przywolywana z kart naszej historii to lewicowiec. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Co do poglądów samych artystów &amp;#8211; czy ma to jakieś znaczenie, skoro większosć z nich nie udziala sie politycznie? W dodatku trudno odnalezc w ich pracach (dziełach) jakiś ewidentnych wskazań co do orientacji politycznej. Można powiedzieć, że u nas artyści nie są szczególnie &amp;#8220;zaangażowani&amp;#8221; &amp;#8211; w aspekcie politycznym. I chyba dobrze. Polityke zostawmy politykom. Sztukę &amp;#8211; artystom. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Co nie zmienia faktu, że czasami poparcie wyrażane przez artystów lewicowym totalitaryzmom bylo dość groteskowe. Ze wymienię jedno nazwisko &amp;#8211; Sartre.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 12:15:49 +0000</pubDate>
 <dc:creator>hgrisza</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586561 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Stary,</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586553</link>
 <description>&lt;p&gt;pewien klasyk podał tezę, że &lt;strong&gt;wszyscy artyści to pedały&lt;/strong&gt;!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;To Andrzej Mleczko, polski kandydat do Nobla w dziedzinie humoru&amp;#8230;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 11:45:07 +0000</pubDate>
 <dc:creator>chamopole</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586553 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>&gt;Grzesiu</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586551</link>
 <description>&lt;p&gt;Przytłaczająca większość tzw. &amp;#8220;artystów&amp;#8221; z powodu braku jakichkolwiek kwalifikacji dawno zginęłaby z głodu gdyby nie umiejętność podczepiania się do państwowego cycka. To kogo oni mają popierać? Nie będa przecież podcinać gałęzi na której siedzą, prawda?&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 11:43:59 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Delilah</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586551 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Wbrew pozorom zdanie</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586549</link>
 <description>&lt;p&gt;Sierakowskiego nie jest takie głupie, większość wybitnych artytsów miała czesto poglądy czy lewicowe czy liberalne, prawicowców, nacjonalistów czy konserwatystów raczej mniej było.&lt;br /&gt;
Widać to choćby i w Polsce, jak PiS (wiem, uważasz, że PiS to lewica), ale ja dla dobra dyskusji przyjmuję ich samookreślenie, próbował znaleźć poparcie wśród ludzi oiuteraury/kultury/filmu/sztuki, słabo to im wyszło, chyba tylko Kilar i Rymkiewicz, a takiemu Cimoszewiczowi choćby ze skompromitowanego &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;SLD&lt;/span&gt; się udało znaleźć popierających go artystów.&lt;br /&gt;
Zresztą wystarczy poczytać wywiady z większością artystów polskich różnych.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A czy historia jest domeną prawicy?&lt;br /&gt;
Nie mam pojęcia, ale w Polsce też coś w tym jest, że np. nie przypomina się osób z wiązanych z lewicą i zasłużonych dla Polski (Daszyński, Limanowski, Lipski, nawet Kuroń jest mimo uwielbienia przez &amp;#8220;GW&amp;#8221; na oucie)&lt;br /&gt;
Zaś np. Broniewskiego , jednego z najwybitniejszych poetów wyzywa się od komunistów, zapominając i o jego twórczości i o np. jego walce w 1920.&lt;br /&gt;
Więc jakieś skrzywienie w traktowaniu historii,moim zdaniem, jest.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pzdr&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 11:29:19 +0000</pubDate>
 <dc:creator>tecumseh</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586549 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Stary</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586548</link>
 <description>&lt;p&gt;Lewica, ta betonowo postkomunistyczna, nie zyje. Choc jest języczkiem u wagi w sejmie i swietnie się trzyma w &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;PZPN&lt;/span&gt; i takich innych. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nowej lewicy nie ma. Takiej lewicy &amp;#8211; lewicy, a nie lewicy rozumianej jako niby &lt;br /&gt;
konserwatywno prawicowy PiS z socjalistycznym programem gospodarczym.  &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Niemniej jednak, tęsknota za czasami gdy &amp;#8220;wprawdzie gówno, ale za to po równo&amp;#8221;, wciąż jest obecna w sporej części społeczeństwa&amp;#8230; Aż dziw, jak dużej&amp;#8230; &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 11:18:18 +0000</pubDate>
 <dc:creator>hgrisza</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586548 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Griszeq</title>
 <link>http://tekstowisko.com/sylnorma/56777.html#comment-586538</link>
 <description>&lt;p&gt;Raczej mnie złość a nie chęć do żartowania pobudziła. Ale skrajności się przyciągają.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Rzeczywiście, wizja powrotu komuny jest już dzisiaj absurdalna i może skłaniać do śmiechu.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 14 Oct 2008 10:18:44 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Sylnorma</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586538 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
</channel>
</rss>
