<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xml:base="http://tekstowisko.com" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/">
<channel>
 <title>TXT - Komentarze do notki &quot;Nie zabierajmy dzieciom dzieciństwa!!!&quot;</title>
 <link>http://tekstowisko.com/</link>
 <description>Komentarze do notki &quot;Nie zabierajmy dzieciom dzieciństwa!!!&quot;</description>
 <language>pl</language>
<item>
 <title>Radecki,</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-588032</link>
 <description>&lt;p&gt;no to mamy podobne zdanie o nauczycielach, choć ja jednocześnie mam bardzo krytyczne czasem, tyle, że nie lubię tzw. mądrości ludowych, co to ci nauczyciele, ile zarabiają, jak nic nie robią itd, a zazwyczaj takie rzeczy się w necie czyta, dlatego mnie twa wypowiedź zaskoczyła, bo pozytywnie sie odróżnia:)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A o nauczycielach napisałem kiedyś całkiem nudny tekst tu:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;a href=&quot;http://tekstowisko.com/tecumseh/54775.html&quot; title=&quot;http://tekstowisko.com/tecumseh/54775.html&quot;&gt;http://tekstowisko.com/tecumseh/54775.html&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A okazja do dyskusji jeszcze na pewno się zdarzy,co by nie:)&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 21 Oct 2008 21:27:25 +0000</pubDate>
 <dc:creator>tecumseh</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 588032 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@Grześ</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587813</link>
 <description>&lt;p&gt;Ja nie mam pretensji do nauczycieli.&lt;br /&gt;
Mimo, że dostrzegam ich ułomności.&lt;br /&gt;
Mam &lt;b&gt;SZACUN&lt;/b&gt;!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Brutalna prawda jest taka, że historycznie rzecz biorąc nauczyciele nigdy nie mieli lekkiego życia.&lt;br /&gt;
&amp;#8220;Bodajbyś cudze dzieci uczył&amp;#8221; ;) &lt;br /&gt;
(to chyba ze starożytnej Grecji było?)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pewnym wyjątkiem jest mityczny &amp;#8220;Złoty wiek nauczycielstwa polskiego&amp;#8221;, dwudziestolecie międzywojenne, do którego odwoływał się Profesor Jerzy Przystawa w tym tekście:&lt;br /&gt;
-&amp;gt; &lt;a href=&quot;http://tekstowisko.com/jerzyprzystawa/56788.html&quot; title=&quot;http://tekstowisko.com/jerzyprzystawa/56788.html&quot;&gt;http://tekstowisko.com/jerzyprzystawa/56788.html&lt;/a&gt;&lt;br /&gt;
Ale to też jest tylko mit :/&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Widzę, że dyskusja wygasła.&lt;br /&gt;
Może i dobrze.&lt;br /&gt;
Po co ścierać klawiaturę po próżnicy :D &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za zaproszenie :)))&lt;br /&gt;
Mam przeczucie graniczące z pewnością, że jeszcze się przyda ;)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Z poważaniem&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Mon, 20 Oct 2008 21:34:58 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Radecki</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587813 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Wow,</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587760</link>
 <description>&lt;p&gt;&amp;#8220;Proponuję nie uogólniać.&lt;br /&gt;
Rodzice są bardzo różni.&lt;br /&gt;
Nauczyciele też.&lt;br /&gt;
Napisałem już przy innej okazji, że mam dwoje dzieci w wieku wczesnoszkolnym.&lt;br /&gt;
I zaręczam, że to nie są żadne aniołki.&lt;br /&gt;
Chadzam na zebrania, wywiadówki, konsultacje itp. itd.&lt;br /&gt;
I jeżeli coś mnie na tych imprezach przeraża, to nie nauczyciele,&lt;br /&gt;
ale niektórzy rodzice właśnie.&lt;br /&gt;
Podkreślam, że niektórzy.&amp;#8221;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Zdziwiły mnie te słowa, pozytywnie znaczy.&lt;br /&gt;
Bo w sumie rzadko kiedy się słyszy/czyta coś takiego, zazwyczaj sa pretensje do nauczycieli o wszystko i za wszystko.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pzdr&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Mon, 20 Oct 2008 18:49:27 +0000</pubDate>
 <dc:creator>tecumseh</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587760 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@Sajonara</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587605</link>
 <description>&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;sajonara&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Na ignorancję komentatorów już się uodporniłem. Nie pierwszy i nie ostatni temat w którym trzeba przedzierać się przez gęstwę głupot by do czegoś sensownego dotrzeć. onetowych komentarzy nie czytam. Strata czasu.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ok.&lt;br /&gt;
Onetowych komentarzy można nie czytać.&lt;br /&gt;
(chociaż z drugiej strony to jest to rzeczywisty &lt;i&gt;głos ludu&lt;/i&gt;.)&lt;br /&gt;
Ale nie da się zignorować głosów z najbliższego otoczenia, które mówią to samo.&lt;br /&gt;
I wcale nie mądrzej.&lt;br /&gt;
Najpierw zaskoczenie (jak można gadać takie głupoty 8O), potem szczęka ustaje od tłumaczenia, dalej ludzie się obrażają (no przecież na szkole każdy się zna,  bo każdy w szkole był!), na koniec rączki opadają.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;sajonara&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Demagogia?? ja nazwałbym to skrótem myślowym potrzebnym do szybkiej artykulacji własnych postulatów. &lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nie.&lt;br /&gt;
Nie zgadzam się na demagogię.&lt;br /&gt;
Demagogia wyrywa straszliwe dziury w świadomości społecznej.&lt;br /&gt;
Wiem jak to działa i nie zgadzam się tym bardziej.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;sajonara&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;&lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;MEN&lt;/span&gt; też używa skrótów, że standardy europejskie to wcześniejsza edukacja (a to kłamstwo bo nie ma takich standardów)&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Na papierze nie ma, ale&amp;#8230;&lt;br /&gt;
W większości krajów Unii Europejskiej obowiązek szkolny rozpoczyna się w wieku 6 lat i kończy około 16 roku życia.&lt;br /&gt;
Jest kilka wyjątków.&lt;br /&gt;
Luksemburg i Irlandia Północna od 4-go.&lt;br /&gt;
Holandia i Wielka Brytania od 5-go.&lt;br /&gt;
Grecja od 5 i pół.&lt;br /&gt;
Faktycznie tylko Dania i Finlandia mają od 7-go.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;sajonara&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Finowie mają najlepsze wyniki oświatowe)&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nie mieszkam w Finladii.&lt;br /&gt;
Nie wiem jak tam jest.&lt;br /&gt;
Mieszkam w Polsce.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sun, 19 Oct 2008 21:17:35 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Radecki</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587605 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@rollingpol</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587571</link>
 <description>&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;andy661&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Od czego by tu zaczac?&lt;br /&gt;
Moze tak, ze ja zaczynalem od &amp;#8220;zerowki&amp;#8221;, i to nie kilka lat temu tylko kilkadziesiat.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;&lt;p&gt;
Ok. Znam te czasy z własnego doświadczenia.&lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;andy661&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Zaczalem tam juz z umiejetnoscia pisania, czytania i rachowania (liczenia, jesli pan woli ).&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;
Ok. Ja nie. Ale znam takich, co też tak zaczynali.&lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;andy661&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Nie pisze, ze rodzice sa madrzejsi od profesjonalnie przygotowanych nauczycieli, ale&amp;#8230;&lt;br /&gt;
Pan widzial wielu profesjonalnie przygotowanych nauczycieli??? Nie?
&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;
Widziałem i widzę.&lt;br /&gt;
Statystycznie rzecz biorąc łatwiej o profesjonalnie przygotowanego nauczyciela niż o profesjonalnie przygotowanego rodzica.&lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;andy661&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;To w czym ci rodzice sa gorsi???&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;
Proponuję nie uogólniać.&lt;br /&gt;
Rodzice są bardzo różni.&lt;br /&gt;
Nauczyciele też.&lt;br /&gt;
Napisałem już przy innej okazji, że mam dwoje dzieci w wieku wczesnoszkolnym.&lt;br /&gt;
I zaręczam, że to nie są żadne &lt;i&gt;aniołki&lt;/i&gt;.&lt;br /&gt;
Chadzam na zebrania, wywiadówki, konsultacje itp. itd.&lt;br /&gt;
I jeżeli coś mnie na tych imprezach przeraża, to nie nauczyciele, &lt;br /&gt;
ale niektórzy rodzice właśnie.&lt;br /&gt;
Podkreślam, że &lt;b&gt;niektórzy&lt;/b&gt;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;PS. Jestem przeciwnikiem &amp;#8220;Panowania&amp;#8221; na anonimowych blogach.&lt;br /&gt;
Proponuję przejście na drugą osobę liczby pojedynczej ;)&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sun, 19 Oct 2008 20:08:05 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Radecki</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587571 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Radecki</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587499</link>
 <description>&lt;p&gt;Na ignorancję komentatorów już się uodporniłem. Nie pierwszy i nie ostatni temat w którym trzeba przedzierać się przez gęstwę głupot by do czegoś sensownego dotrzeć. onetowych komentarzy nie czytam. Strata czasu.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Naturalnym jest, że w medialnych kampaniach dochodzi do wielu uproszczeń dlatego nie widzę nic kuriozalnego w tym liście rodziców. Biorąc pod uwagę, że w planach reformy jest obowiązek przedszkolny dla 5 latków. Jeśli w ponad 20% gmin nie ma przedszkola to do ilu szkół trafią te 5 latki? Ile z tych szkół to Zespoły szkół łączące podstawówkę z gimnazjum? Nie widzę szczególnego dobra w tym, że wyrywa się dziecko z domowego ogniska na rzecz wtłoczenia do szkolnej dżungli. Mimo, że zauważam szanse dla niektórych środowisk z wcześniejszego rozpoczęcia edukacji.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Demagogia?? ja nazwałbym to skrótem myślowym potrzebnym do szybkiej artykulacji własnych postulatów. &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;MEN&lt;/span&gt; też używa skrótów, że standardy europejskie to wcześniejsza edukacja (a to kłamstwo bo nie ma takich standardów), że wczesniejsza edukacja przedszkolna to wyrównanie szans (a to conajmniej rzecz dyskusyjna, bo czemu nie wyrównywac szans w przedszkolach budując ich wiecej, a z drugiej strony mamy Finlandię gdzie upowszechnienie wychowania przedszkolnego jest na podobnym poziomie jak teraz w dramatycznej Polsce, a mimo to Finowie mają najlepsze wyniki oświatowe)&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sun, 19 Oct 2008 06:05:53 +0000</pubDate>
 <dc:creator>sajonara</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587499 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Radecki</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587495</link>
 <description>&lt;p&gt;Od czego by tu zaczac?&lt;br /&gt;
Moze tak, ze ja zaczynalem od &amp;#8220;zerowki&amp;#8221;, i to nie kilka lat temu tylko kilkadziesiat.&lt;br /&gt;
Zaczalem tam juz z umiejetnoscia pisania, czytania i rachowania (liczenia, jesli pan woli ).&lt;br /&gt;
Nie pisze, ze rodzice sa madrzejsi od profesjonalnie przygotowanych nauczycieli, ale&amp;#8230;&lt;br /&gt;
Pan widzial wielu profesjonalnie przygotowanych nauczycieli??? Nie?&lt;br /&gt;
To w czym ci rodzice sa gorsi???&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 18 Oct 2008 22:10:15 +0000</pubDate>
 <dc:creator>andy661</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587495 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@Sajonara</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587492</link>
 <description>&lt;p&gt;Może faktycznie rozwinę się.&lt;br /&gt;
Ale tylko troszkę, a nie jako ten rozmaryn ;) &lt;br /&gt;
To co mnie wkurza i co uważam za głupie, mogę pokazać na przykładzie.&lt;br /&gt;
Ot np. tu:&lt;br /&gt;
-&amp;gt; &lt;a href=&quot;http://wyborcza.pl/1,76842,5153249.html&quot; title=&quot;http://wyborcza.pl/1,76842,5153249.html&quot;&gt;http://wyborcza.pl/1,76842,5153249.html&lt;/a&gt;&lt;br /&gt;
Nie chodzi mi o sam artykuł, zresztą całkiem do rzeczy,  ale o dyskusję pod nim.&lt;br /&gt;
Odnoszę wrażenie, że większość, może nawet 3/4 ludzi tam się wypowiadających nie ma bladego pojęcia o tym, że tzw. zerówka jest w Polsce od dobrych kilku lat &lt;b&gt;obowiązkowa&lt;/b&gt;.&lt;br /&gt;
Czyli innymi słowy dzieci mają obowiązek wpaść w tryby systemy edukacyjnego już w wieku sześciu lat.&lt;br /&gt;
Tak więc ta cała reforma &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;MEN&lt;/span&gt; to wcale nie jest żadna rewolucja.&lt;br /&gt;
A już totalne kuriozum to jest to:&lt;br /&gt;
-&amp;gt; &lt;a href=&quot;http://www.prawarodzicow.pl/&quot; title=&quot;http://www.prawarodzicow.pl/&quot;&gt;http://www.prawarodzicow.pl/&lt;/a&gt;&lt;br /&gt;
Chodzi mi o ten list otwarty.&lt;br /&gt;
Cytacik:&lt;br /&gt;
&lt;i&gt;(...) przyszłość naszych dzieci wymaga podania choćby jednego poważnego argumentu na rzecz odebrania o rok wcześniej dzieci z domowego ogniska. (...)&lt;/i&gt;&lt;br /&gt;
Czy to nie jest głupie tłumaczenie?&lt;br /&gt;
A o co tak naprawdę chodzi?&lt;br /&gt;
Przeczytałem wywiad w &amp;#8220;Polityce&amp;#8221; z organizatorami tego protestu.&lt;br /&gt;
-&amp;gt; &lt;a href=&quot;http://www.polityka.pl/szesc-lat-i-klasa-zapraszamy-do-dyskusji/Lead33,933,269460,18/&quot; title=&quot;http://www.polityka.pl/szesc-lat-i-klasa-zapraszamy-do-dyskusji/Lead33,933,269460,18/&quot;&gt;http://www.polityka.pl/szesc-lat-i-klasa-zapraszamy-do-dyskusji/Lead33,9...&lt;/a&gt;&lt;br /&gt;
Przeczytałem kilka razy, aby wyłapać argumenty merytoryczne.&lt;br /&gt;
I co?&lt;br /&gt;
T to:&lt;br /&gt;
&lt;i&gt;(...) W przedszkolnej zerówce mojej córki dzieci mają basen, lekcje angielskiego, raz w miesiącu wyprawę do teatru, koncerty. &lt;br /&gt;
To wspaniały program rozwijający; nie wierzę, żeby szkoła im go zapewniła.&lt;/i&gt;&lt;br /&gt;
Ja to rozumiem.&lt;br /&gt;
Sam mam dwoje dzieci w wieku wczesnoszkolnym.&lt;br /&gt;
Tylko po co używać takich demagogicznych argumentów jak tytuł mojego wpisu?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 18 Oct 2008 21:31:31 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Radecki</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587492 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Radecki</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587342</link>
 <description>&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;Radecki&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Niepokojące natomiast i coraz powszechniejsze jest zjawisko ambitnych rodziców, którzy na siłę chcą posyłać dziecko do szkoły rok wcześniej.&lt;br /&gt;
Ignorując zdanie nauczycieli, a nawet psychologów, bo przecież:&lt;br /&gt;
&amp;#8220;rok mniej z tego krańca równa się zaoszczędzony rok później&amp;#8221;.&lt;br /&gt;
Pisząc o stereotypie właśnie to zjawisko miałem na myśl.&amp;#8221;&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A, teraz wszystko jasne :) Czyli po prostu, nic na siłę, ani &lt;em&gt;wypychania&lt;/em&gt;, ani &lt;em&gt;przytrzymywania&lt;/em&gt;. Indywidualna decyzja plus rozsądek.&lt;br /&gt;
Takie proste, a często nie do zrealizowania w praktyce :/ &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;Radecki&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Ajaj. Ale ja właśnie uważam, że drugoroczność nie powinna być batem, lecz normalną procedurą. Tymczasem zbyt często postrzegana jest jako kara.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Chodziło mi bardziej o straszak, niż o karę. I wyrabianie poczucia odpowiedzialności: kto nie opanuje materiału na wystarczającym poziomie, zostaje, żeby go powtórzyć. W Instytucie Włoskim, gdzie chodzę na zajęcia, dwa razy przerabiałam z tego powodu jeden kurs &amp;#8211; i była to jak najbardziej normalna procedura.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;Radecki&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;System oświatowy musi się zmieniać.&lt;br /&gt;
Musi być bardziej elastyczny.&lt;br /&gt;
Jednym z elementów jest właśnie dostosowanie fazy i tempa nauczania do indywidualnych zdolności dziecka.&lt;br /&gt;
W tym kontekście zarówno drugoroczność jak i wcześniejsze podjęcie nauki powinno być czymś absolutnie normalnym.&lt;br /&gt;
Ani kara, ani nagroda.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Oczywiście. &lt;em&gt;Urawniłowka&lt;/em&gt; precz.&lt;br /&gt;
I znowu smutna obserwacja, że tendencja jest niestety dokładnie odwrotna :( Szkołę już skończyłam, nie śledzę tak uważnie zmian, ale wydaje mi się, że one wszystkie zmierzają do jednego: wymyślania coraz to bardziej skomplikowanych systemów, do których wszystkie dzieciaki będą musiały się dostosować. Na moich studiach jest zresztą podobnie: idę ostatnim rokiem magisterskich, gdzie było niewiele wolności, ale jednak. Za nami jest już licencjat, który ma wszystko narzucone odgórnie.  &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;Radecki&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Obiecuję, że już nie będę krzyczał. Słowo harcerza! :)&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Spoko :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;a href=&quot;http://www.pinomc.blox.pl&quot; title=&quot;www.pinomc.blox.pl&quot;&gt; &lt;/a&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 18 Oct 2008 00:41:52 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Pino</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587342 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Radecki</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587213</link>
 <description>&lt;p&gt;Mógłbys rozwinąć myśl o &amp;#8220;głupawej dyskusji&amp;#8221; wokół reformy o obniżeniu wieku szkolnego.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mnie ten temat szczególnie interesuje i ostatnio o nim trochę pisuję.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 17 Oct 2008 09:21:47 +0000</pubDate>
 <dc:creator>sajonara</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587213 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@Sajonara (&amp;Gretchen)</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587210</link>
 <description>&lt;p&gt;Daliście mi do przemyślenia.&lt;br /&gt;
Coś mnie w poście &lt;b&gt;katkuz&lt;/b&gt; tak wkurzyło, że pojechałem po całości.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;#8220;Dla mnie taka szybka klasyfikacja to gówniarzeria&amp;#8221;&lt;br /&gt;
O! Tu możesz mieć rację.&lt;br /&gt;
Składam samokrytykę.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ale to co mnie wkurzyło, to właśnie ten &lt;i&gt;&amp;#8220;inny system wartości&amp;#8221;&lt;/i&gt;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kończy mi się okienko czasowe, postaram się rozwinąć myśl później.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 17 Oct 2008 09:11:41 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Radecki</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587210 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@Gretchen</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587207</link>
 <description>&lt;p&gt;&amp;#8220;...słyszałeś zapewne o pomyśle obniżenia wieku szkolnego?&amp;#8221;&lt;br /&gt;
Mój wpis to właśnie reakcja na głupawą dyskusję wokół tej sprawy.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Odpowiedź na drugą część za chwilę.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 17 Oct 2008 09:03:30 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Radecki</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587207 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@Pino</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587200</link>
 <description>&lt;p&gt;Już miałem napisać OK, ale&amp;#8230;&lt;br /&gt;
Jednak nie.&lt;br /&gt;
Z Twoimi osobistymi odczuciami nie będę polemizował.&lt;br /&gt;
Niepokojące natomiast i coraz powszechniejsze jest zjawisko ambitnych rodziców, którzy na siłę chcą posyłać dziecko do szkoły rok wcześniej.&lt;br /&gt;
Ignorując zdanie nauczycieli, a nawet psychologów, bo przecież:&lt;br /&gt;
&amp;#8220;rok mniej z tego krańca równa się zaoszczędzony rok później&amp;#8221;.&lt;br /&gt;
Pisząc o stereotypie właśnie to zjawisko miałem na myśl.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;#8220;W moim przypadku zadecydowała właśnie pani ze starszaków&amp;#8230;&amp;#8221;&lt;br /&gt;
No właśnie. Miałaś szczęście.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;#8220;...żadnego bata nad głową i żadnej motywacji&amp;#8230;&amp;#8221;&lt;br /&gt;
Ajaj. Ale ja właśnie uważam, że drugoroczność nie powinna być batem, lecz normalną procedurą. Tymczasem zbyt często postrzegana jest jako kara.&lt;br /&gt;
To nie tak.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;System oświatowy musi się zmieniać.&lt;br /&gt;
Musi być bardziej elastyczny.&lt;br /&gt;
Jednym z elementów jest właśnie dostosowanie fazy i tempa nauczania do indywidualnych zdolności dziecka.&lt;br /&gt;
W tym kontekście zarówno drugoroczność jak i wcześniejsze podjęcie nauki powinno być czymś absolutnie normalnym.&lt;br /&gt;
Ani kara, ani nagroda.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;PS. Obiecuję, że już nie będę krzyczał. Słowo harcerza! :)&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 17 Oct 2008 08:51:30 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Radecki</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587200 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Radecki</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587166</link>
 <description>&lt;p&gt;Nie zgadzam się z twoja opinią, że opisane przez &lt;strong&gt;katkuz&lt;/strong&gt; mama z córka to gówniary. To, że maja inny system wartości nie oznacza, że są gówniarami. Zreszta czy na podstawie pojedynczych wypowiedzi i subiektywnego odbioru opakowania można ocenić wnętrze. &lt;br /&gt;
Dla mnie taka szybka klasyfikacja to gówniarzeria :)&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 17 Oct 2008 05:59:49 +0000</pubDate>
 <dc:creator>sajonara</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587166 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Pino</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587132</link>
 <description>&lt;p&gt;&amp;#8220;zostawić decyzję o wcześniejszym posłaniu dzieci do szkoły rodzicom i przedszkolom, no i ew. zachęcać do tego.&amp;#8221;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;ooooo właśnie. Tylko tyle i aż tyle.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Niech żyje leżakowanie!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;:)&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 16 Oct 2008 21:42:28 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Gretchen</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587132 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Radecki</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587131</link>
 <description>&lt;p&gt;Teraz może i nie wtłacza, ale słyszałeś zapewne o pomyśle obniżenia wieku szkolnego?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Bo ja właśnie o tym pisałam, że ma się pozmieniać. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;O tej dziewczynce i jej mamie wyrażasz bardzo jednoznaczną opinię. Dlaczego właściwie?&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 16 Oct 2008 21:40:50 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Gretchen</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587131 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Radecki</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587099</link>
 <description>&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;Radecki&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/div&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;#8220;rok mniej z tego krańca równa się zaoszczędzony rok później &amp;#8220;&lt;br /&gt;
&lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;UWAGA&lt;/span&gt; STEREOTYP!!!&lt;/p&gt;

&lt;p&gt;Nie stereotyp, tylko moje odczucie, do którego mam prawo. I nie krzycz.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;Radecki&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;A z drugiej strony tzw. drugoroczność też nie powinna być postrzegana jako żadna kara.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Oczywiście, że nie &amp;#8211; przeciwnie &amp;#8211; fatalna jest obecna tendencja do przepychania na siłę z klasy do klasy, żadnego bata nad głową i żadnej motywacji.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;a href=&quot;http://www.pinomc.blox.pl&quot; title=&quot;www.pinomc.blox.pl&quot;&gt; &lt;/a&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 16 Oct 2008 20:20:26 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Pino</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587099 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@ALL</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587088</link>
 <description>&lt;p&gt;Dziękuję za powitanie i ciekawą dyskusję.&lt;br /&gt;
Spadam tymczasem :D&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 16 Oct 2008 19:52:07 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Radecki</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587088 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@Griszeq</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587086</link>
 <description>&lt;p&gt;U Was w szkole&amp;#8230; eee to ja też nie wiem.&lt;br /&gt;
Ale znam szkołę w której tak uczą.&lt;br /&gt;
Przynajmniej niektórzy :) &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;PS.&lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;AAA&lt;/span&gt; &amp;#8211; dziękuję ;)&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 16 Oct 2008 19:51:22 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Radecki</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587086 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@Pino</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587085</link>
 <description>&lt;p&gt;Ten komentarz, to właściwie nie do mnie, tak więc nie wiem czy się wcinać...&lt;br /&gt;
Ale jednak się wetnę.&lt;br /&gt;
Troszeczkę.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;#8220;rok mniej z tego krańca równa się zaoszczędzony rok później &amp;#8220;&lt;br /&gt;
&lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;UWAGA&lt;/span&gt; STEREOTYP!!!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Posyłając dziecko do szkoły rok wcześniej niż to wynika z kalendarza można mu zrobić poważną krzywdę.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A z drugiej strony tzw. drugoroczność też nie powinna być postrzegana jako żadna kara.&lt;br /&gt;
Ot po prostu niektóre dzieci osiągają dojrzałość szkolną wcześniej a inne później niż te pozostałe 90%&lt;br /&gt;
Trzeba na to brać poprawkę.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 16 Oct 2008 19:48:36 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Radecki</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587085 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@Gretchen -- 16.10.2008 - 12:18</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587081</link>
 <description>&lt;p&gt;&amp;#8220;Kiedy ja miałam sześć lat&amp;#8230;&amp;#8221;&lt;br /&gt;
Teraz nikt nie wtłacza sześciolatków do ławek na 45 minut.&lt;br /&gt;
Nikt też nie każe im leżakować.&lt;br /&gt;
Pozmieniało się :) &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;#8220;Sądzisz, że ta dziewczynka nie ponosi żadnych konsekwencji swojej dorosłości ?&amp;#8221;&lt;br /&gt;
Ależ ani ona, ani nawet jej mamuśka nie są żadnymi dorosłymi osobami.&lt;br /&gt;
To gówniary!&lt;br /&gt;
Obie!!!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 16 Oct 2008 19:38:37 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Radecki</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587081 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@Sajonara</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-587078</link>
 <description>&lt;p&gt;&amp;#8220;...odebrać dzieciństwo to pusty frazes&amp;#8230;&amp;#8221;&lt;br /&gt;
No właśnie!&lt;br /&gt;
Ale niektórzy ludzie traktują &amp;#8220;dzieciństwo&amp;#8221; jak prawosławni ikonę.&lt;br /&gt;
A mnie to wkurza i stąd ten wpis.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 16 Oct 2008 19:36:02 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Radecki</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 587078 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Radecki</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-586978</link>
 <description>&lt;p&gt;No mam wątpliwości, czy u nas w szkole rzeczywiście tak uczą dzieci czytać i liczyć. &lt;br /&gt;
Niestety mam wątpliowości. Z naciskiem na &amp;#8220;niestety&amp;#8221;. &lt;br /&gt;
Bo argumenty były baaaardzo przekonujace. Nawet mnie &amp;#8211; a już jakiś czas do szkoły nie chodzę... ;-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;AAAA&lt;/span&gt;... no i witam na &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;TXT&lt;/span&gt;...&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 16 Oct 2008 12:38:51 +0000</pubDate>
 <dc:creator>hgrisza</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586978 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Gretchen</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-586959</link>
 <description>&lt;p&gt;A mnie wtłoczyli, dzięki czemu najpierw uzyskałam wykształcenie średnie, a dopiero później mogłam legalnie kupić piwo.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Co nie znaczy, że jestem za obowiązkowym obniżeniem wieku &amp;#8211; cała frajda polegała właśnie na byciu &lt;em&gt;wiecznie najmłodszą&lt;/em&gt; :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ale znam sporo ludzi, którym spokojnie można by &lt;em&gt;ciachnąć&lt;/em&gt; ten rok dzieciństwa i posłać ich wcześniej &amp;#8211; bo przecież rok mniej z tego krańca równa się zaoszczędzony rok później &amp;#8211; i niektórzy nawet żałują, że tak się nie stało. W moim przypadku zadecydowała właśnie pani ze starszaków, bo uznała, że nie mam co tu robić i kazała iść do szkoły.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;W sumie to byłby chyba dobry patent (a propos akcji sajonary z ratowaniem maluchów) &amp;#8211; zostawić decyzję o wcześniejszym posłaniu dzieci do szkoły rodzicom i przedszkolom, no i ew. zachęcać do tego. Ale u nas oczywiście wszystko musi odbywać się odgórnie, bez patrzenia, czy dane dziecko nadaje się, czy nie. A ze mną w pierwszej klasie był jeszcze jeden sześciolatek, który się kompletnie nie nadawał, w związku z tym później ją normalnie, w wieku siedmiu lat, powtarzał. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;a href=&quot;http://www.pinomc.blox.pl&quot; title=&quot;www.pinomc.blox.pl&quot;&gt; &lt;/a&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 16 Oct 2008 11:52:39 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Pino</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586959 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@Igła</title>
 <link>http://tekstowisko.com/radecki/56812.html#comment-586940</link>
 <description>&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;igla&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Ja mam na imię Igła, a jak ma Radecki?&lt;br /&gt;
;)&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Radeck(i)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;;))&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 16 Oct 2008 10:58:57 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Radecki</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 586940 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
</channel>
</rss>
