<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xml:base="http://tekstowisko.com" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/">
<channel>
 <title>TXT - Komentarze do notki &quot;Gdy działa prawo przyciągania&quot;</title>
 <link>http://tekstowisko.com/</link>
 <description>Komentarze do notki &quot;Gdy działa prawo przyciągania&quot;</description>
 <language>pl</language>
<item>
 <title>Jerzy Maciejowski Nie ma sprawy</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640292</link>
 <description>&lt;p&gt;W zasadzie nie traktuję żadnego psychologa jak guru, lecz kilku poważam jako niezłe źródło wiedzy psychologicznej, której nie należy ani odrzucać, ani gloryfikować w dążeniu do poznania siebie.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Słowem: zdrowe zainteresowanie i zdrowy dystans do psychologii to właściwa ścieżka.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nie znam Pana koncepcji, lecz chcętnie ją poznam.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sun, 13 Dec 2009 11:57:34 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Synergie</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640292 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Synergio!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640282</link>
 <description>&lt;p&gt;Postaram się odpowiedzieć na Pańskie pytania i wątpliwości po kolei.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Piszę jak piszę, bo jestem dyslektykiem i nie mam utrwalonych wzorców graficznych. Angielskie „h” czyta się miękko, zatem po polsku oddawane powinno być przez „ch”. Podobnie jest z „w” w angielskim, które czytane jest najczęściej jak „u” w poslkim aucie czy autorze (coś pomiędzy „u” i „ł”).&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Niemcy czy Anglosasi nie czytają naszych imion czy nazwisk po polsku, tylko po swojemu. Ponieważ czytanie ichnich wyrazów po polsku byłoby trudne bądź niemożliwe, zapisuję te słowa po polsku.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dziękuję za podanie imienia tego pana. Poszukam informacji o nim w sieci, choć źródło wskazane przez Pana pozwolę sobie ominąć. Ciekawi mnie, dlaczego powinienem go znać.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Иван Павлов był przywołany jako źródło bichewioryzmu. O ile wiem, to zajmował się on fizjologią, a nie psychologią. Skąd Pan wytrzasną twierdzenie o moim oparciu się na jego odkryciach jako podstawie mojej koncepcji? Nie jestem w stanie tego wymyślić. Jak już gdzieś pisałem, warunkuje się emocje, więc tylko jeden ze składników psychiki. Niemniej w stosunku do emocji odkrycia Ивана Павлова oraz bichewiorystów są nadal aktualne. To powinno ułatwić Panu znalezienie odpowiedzi na pytanie, dlaczego bichewioryści ponieśli klęskę.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Obiecuję, że jak Pan napisze notkę o psychologii dowolnego guru którego psychologię Pan poważa, to się z dyskusją tam przeniosę. Na razie tu się rozwinęła dyskusja w temacie, jaki mnie interesuje… przykro mi (powinno być).&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sun, 13 Dec 2009 09:39:26 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640282 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Pino Historia i wiedza specjalistyczna</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640265</link>
 <description>&lt;p&gt;Myślę, że masz sporo racji. Ja byłem na bakier z historią podczas moich akademickich peregrynacji poznawczych. Trochę poznałem historię filozofii i historię religii, w jakimś pigułkowym wydaniu historię myśli polityczno-prawnej (europejskiej) &amp;#8211; i to wszystko.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I zgadzam się z Tobą, że to za mało, żeby wchodzić w poważne dyskusje o czymkolwiek, co jest przedmiotem wielkich sporów historyków.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Zresztą, nikt z nas nie jest w stanie wiedzieć wszystkiego o wszystkim &amp;#8211; nawet na polu własnych fascynacji naukowych.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sun, 13 Dec 2009 08:33:49 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Synergie</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640265 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Magia Dialogi</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640262</link>
 <description>&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt; &lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Panie Jerzy,Proszę się nie dziwić Synergie, że za Panem nie nadąża. Ja też już nie wiem, o co Panu chodzi.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Czasami lepiej nie wiedzieć. Pomyślałem sobie, że dłuższa i rozciągnięta w czasie, na wiele dni i tygodni, wymiana zdań z Panem Jerzym, powinna się ułożyć w coś, co dałoby się punkt odniesienia do napisania komentarza będącego polemiką z Jego przekonaniami. Póki co, nie załapałem jeszcze, jakie są te przekonania w ich warstwie modelu racjonalnego. Domyślam się tego, ale mogę się mylić.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sun, 13 Dec 2009 08:26:23 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Synergie</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640262 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Gretchen To nie była polemika</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640256</link>
 <description>&lt;p&gt;To było kilka zdań rozwinięcia tej samej, wspólnej naszej myśli-intuicji. Ułomne są te moje rozwinięcia. &lt;br /&gt;
W dialogach pod notką lakoniczne. : )))&lt;br /&gt;
pozdrawiam mądrą istotę&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sun, 13 Dec 2009 08:08:15 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Synergie</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640256 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>No to się dogadaliśmy</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640136</link>
 <description>&lt;p&gt;Niczego nie potrzebuję, bo mam wszystko czego potrzebuję. :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Tak właśnie o tym pomyślałam. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dylematu szekspirowskiego to ja chyba nie miałam w życiu. Moje &lt;em&gt;potrzebuję&lt;/em&gt; nie było w tym znaczeniu, lecz w tym drugim.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I proszę tu ze mną nie polemizować, bo przecież się zgadzam z Tobą, więc polemizując sam sobie zaprzeczasz cholera. :))&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Dec 2009 19:30:32 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Gretchen</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640136 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Gretchen Jestem wszystkim, czego potrzebuję</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640119</link>
 <description>&lt;p&gt;Gdy jestem, to kocham. Gdy kocham, to znikają kolejne granice. Dlatego niczego nie potrzebuję.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pomyśl o tym tak. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A wówczas dylemat szekspirowski zawarty w pytaniu: być, czy mieć?, zacznie tracić na znaczeniu. Bo sens zacznie rosnąć wokół bycia sobą.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;ciepło pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Dec 2009 19:13:32 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Synergie</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640119 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Otóż to, </title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640116</link>
 <description>&lt;p&gt;z jednym zastrzeżeniem: mam wszystko, czego potrzebuję.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrowienia seeeeerdeczne.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Dec 2009 19:01:30 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Gretchen</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640116 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Gretchen</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640115</link>
 <description>&lt;p&gt;Proszę.&lt;br /&gt;
Wierzę.&lt;br /&gt;
Otrzymuję.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Niczego nie mam.&lt;br /&gt;
Niczego nie potrzebuję.&lt;br /&gt;
Jestem.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Dec 2009 18:59:39 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Synergie</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640115 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Synergie </title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640110</link>
 <description>&lt;p&gt;Poproś.&lt;br /&gt;
Uwierz.&lt;br /&gt;
Otrzymaj.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;:)&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Dec 2009 18:28:45 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Gretchen</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640110 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Jerzy Maciejowski Thomas Kuhn...</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640109</link>
 <description>&lt;p&gt;powinien być znany naukowcowi, który jeździ po konferencjach naukowych i krytykuje w czambuł psychologię z pozycji jakoby jedynie słusznych założeń Iwana Pawłowa &amp;#8211; zucha&amp;#8230;który mógłby być raczej psychologiem psów a nie ludzi.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Skrótowość wynikała z założenia, że Pan zna literaturę. Kawa na ławę? Może być! Był też inny powod &amp;#8211; grzecznie chciałem wygasić dyskusję w wątkach, które Pan nawija pod tą notką, tak jakby jej treść była o tym. Nie, nie o tym była &amp;#8211; niech Pan jeszcze raz przeczyta.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Niech sobie Pan sprawdzi w Wikipedii hasło &amp;#8211; Thomas Kuhn.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dlaczego używa Pan takiej nietypowej pisowni nazwisk i kierunków psychologicznych?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Dec 2009 18:23:28 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Synergie</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640109 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Jerzy,</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640068</link>
 <description>&lt;p&gt;wkurza mnie Pan znacznie częściej niż Synergie (który zasadniczo wcale mnie nie wkurza) niemniej sądzę (zgaduję :D), że słuszność może być po Pańskiej stronie.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jestem staromodna i wierzę w wartość &lt;em&gt;wykształcenia kierunkowego,&lt;/em&gt; a to akurat Pan jest psychologiem, więc osobiście bym się z Panem nie kłóciła w tym temacie. Inna rzecz, gdy Pan wpada na poletko historyczne :P&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ale jedna uwaga, to powoływanie się na konferencję w Augustowie wypada nieco zabawnie.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;a href=&quot;http://www.pinomc.blox.pl&quot; title=&quot;www.pinomc.blox.pl&quot;&gt; &lt;/a&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Dec 2009 15:02:15 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Pino</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640068 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Synergio!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640063</link>
 <description>&lt;p&gt;A po co mam czytać dzieła Kuny? Czy z tego, że pracownicy instytucji badawczych i naukowych są ludźmi i nie zawsze postępują właściwie wynika, że ja mam być taki sam? Ja zajmuję się psychologią, a w szczególności modelem psychiki. Mnie nie interesuje wiedza o koncepcjach nauki jako takiej. Ja robię swoje w swojej dziedzinie.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Podawanie autorów bez imion jest dość zabawne i wygląda tak, jakby Pan coś pamiętał, ale nie bardzo wiedział co, więc tylko fragment identyfikatora na wypadek gdyby się Pan pomylił. Już przy tym Serge&amp;#8217;u Grafie miałem zgadywanie o kogo chodzi. W końcu wszyscy go znają, prawda? Ilu Kunów pisało nie wiem i nie chcę nawet zgadywać, ale jestem przekonany, że więcej niż jeden (papier jest cierpliwy, przyjmie wszystko). Polecanie książek ze swojej półki ma sens, gdy może wnieść coś nowego do dyskusji bądź wzbogacić wiedzę rozmówcy. Nie sądzę aby polecana przez Pana pozycja zmieniła moją wiedzę na temat psychiki, a rozrywką zapewne też nie jest. Zatem, z mojego punktu widzenia to strata czasu.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Polecam Panu „Winnie the Pooh” Alana Aleksandra Milne&amp;#8217;a, koniecznie w tłumaczeniu Ireny Tuwimówny. To jest pozycja dająca wiele do myślenia. :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Dec 2009 14:51:12 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640063 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Jerzy</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640046</link>
 <description>&lt;p&gt;Proszę się nie dziwić Synergie, że za Panem nie nadąża. Ja też już nie wiem, o co Panu chodzi.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Podam parę przykładów:&lt;br /&gt;
1) Najpierw pisze Pan &amp;#8211; &lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt; &lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Jak człowiek uczy się emocji zgodnie z teorią Karola Gustawa Junga?&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;
Kiedy kwestionuję &amp;#8220;uczenie się&amp;#8221; emocji, Pan odpowiada:&lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt; &lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Tak ja napisałem powyżej emocje są warunkowane. To jest sposób w jai je nabywamy, czy uczymy sie ich.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;
Tymczasem warunkowanie i uczenie się to dwa różne procesy, które mogą się na siebie nakładać w określonych sytuacjach ale to już nie wynika z Pańskiego zdania.&lt;br /&gt;
W odpowiedzi do Synergie pisze Pan:&lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt; &lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Po drugie, emocje nie biorą się z powietrza. Emocje są warunkowane. Nie chce mi się przedstawiać przykładów, bo jest to sprawa oczywista dla ażdego, kto się na tym zastanowi, bez uprzedzeń zawodowych.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;
To ja, bez uprzedzeń zawodowych, zapytam: słyszał Pan o teorii emocji Roberta Plutchika? Wie Pan, ja pamiętam o opinii Einsteina (który odnosił ją przede wszystkim do swoich teorii), że można przedstawiać setki dowodów na prawdziwość jakiejś teorii ale wystarczy tylko jeden, by ją obalić.&lt;br /&gt;
Może Pan zatem wyjaśnić w jaki sposób &amp;#8220;warunkował&amp;#8221; Pan pierwszy uśmiech swojego dziecka? W jaki sposób &amp;#8220;warunkował&amp;#8221; Pan jego pierwszy płacz?&lt;br /&gt;
I zupełnie nie rozumiem dlaczego to od Synergie domaga się Pan:&lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt; &lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Proszę o techniczny przepis na nauczenie/wywołanie u dziecka lub dorosłego emocji.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;
Pardą, ale :D&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;2) Pisze Pan też:&lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt; &lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Dusza, to teologiczna nazwa psychiki. Psychologia nie odrzuca ducha. Natomiast wprowadzenie rozróżnienia na ducha i psychikę nie ma merytorycznego uzasadnienia.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;
Znowu głupia jestem, bo &amp;#8220;zdawało&amp;#8221; mi się, że słowo &amp;#8220;psychika&amp;#8221; pochodzi od greckiego &amp;#8220;psyche&amp;#8221;, czyli &amp;#8220;dusza&amp;#8221;. A Pan twierdzi, że jest odwrotnie oraz teologicznie.&lt;br /&gt;
W związku ze związkiem (znaczy powyższym cytatem) nie rozumiem też dlaczego to w Pańskiej koncepcji &lt;em&gt;psychiki&lt;/em&gt; jest tylko miejsce dla: emocji (oczywiście warunkowanych zewnętrznie), rozumu (czyli elementu racjonalnego) oraz elementu normatywnego (oczywiście również racjonalnego). Gdzie zapodział się &amp;#8220;duch&amp;#8221;?&lt;br /&gt;
A może znowu nie zrozumiałam nic z tego Pana zdania:&lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt; &lt;/div&gt;
&lt;p&gt;poza elementem emocjonalnym i racjonalnym, do wyjaśnienia aktywności człowieka niezbędne jest przyjęcie, że istnieje trzeci element – normatywny.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;

&lt;p&gt;I na koniec: &lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt; &lt;/div&gt;
&lt;p&gt;przepis na kształtowanie emocji pokazał Iwan Pawłow&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;
Pawłow, o ile mi wiadomo, zajmował się warunkowaniem reaktywnym, bez- i warunkowym. Zaliczenie wydzielania śliny (na każdym z tych poziomów) do reakcji emocjonalnych byłoby dość karkołomne ale, jak rozumiem, wszystko jest możliwe.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Panie Jerzy, może się Pan zarzekać, że nie cierpi Pan behawiorystów. Jednakże w tym, co Pan tu napisał więcej jest behawioryzmu niż czegokolwiek innego. &amp;#8220;Inne&amp;#8221; praktycznie nie występuje.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Uśmiechając się szczerze (i bezwarunkowo) pozdrawiam. :)&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Dec 2009 14:34:24 +0000</pubDate>
 <dc:creator>goofina</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640046 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Jerzy Maciejowski Ależ...</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640036</link>
 <description>&lt;p&gt;Niech Pan wykonuje swoje obowiązki.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Po pierwsze: nikt tu tego Panu nie broni.&lt;br /&gt;
Po drugie: smiech to zdrowie.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Celem nauki powinno być wyjaśnianie świata, lecz w praktyce różnie bywa. Polecam dzieła Kuhna.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Dec 2009 14:02:34 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Synergie</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640036 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Synergio!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-640011</link>
 <description>&lt;p&gt;Proszę uważnie czytać, to co ja piszę. Mylenie moich poglądów z poglądami bichewiorystó jest tak śmieszne, że mogę Pana zaskarżyć o uniemożliwienie wykonywania moich obowiązków (trudno pracować turlając się ze śmiechu).&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pana Serge&amp;#8217;a Grafa nie znam, jego psychologii (można mieć swoją psychologię?) również nie zatem, może zamiast pastwić się nad bichewiorystami napisze Pan coś o nim. Chętnie poczytam, choć nie spodziewam się rewelacji.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Stwierdzenie, że bichewioryzm jest koncepcją redukcjonistyczną nie tłumaczy dlaczego konieczne było uznanie istnienia zmiennych pośredniczących w modelu S–R. Ja dlatego o tym napisałem, że mój model to wyjaśnia. A celem nauki jest wyjaśnianie świata, a nie dawanie ludziom prawd objawionych.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Dec 2009 12:29:03 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 640011 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Jerzy Maciejowski Czyli człowiek jak maszyna</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-639998</link>
 <description>&lt;p&gt;To i ja wiem. Wiem jednak również, że to ślepy załułek psychologii materialistycznej. Bodziec &amp;#8211; reakcja i czarna skrzynka człwieka-robota, z której pod wpływem stymulacji i warunkowania zewnętrznego wychodzą na zewnątrz zachowania deterministyczne.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Dobrze, że ten nurt psychologii ma marginalne znaczenie, gdyż przedmiotowe traktowanie człowieka i kultury przez badaczy oraz redukcjonizm metodologiczny jako model rzeczywistości opisuje świat, którego nie ma.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jako badacz, może się Pan ograniczyć do takiego redukcjonistycznego modelu (badaczowi wiele wolno), ale &amp;#8211; na miłość boską &amp;#8211; niech Pan nie stara się wmawiać ludziom, że poza tak rozumianym modelem z jego konsekwencjami ideologicznymi i swiatopoglądowymi, niczego już nie ma. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Bo nikt w to nie uwierzy.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Iwan Pawłow czy Zygmunt Freud? Otóż, żaden  z nich. Obaj oblewają test, gdy do modelu wrzucimy mechanikę kwantową, teorię strun, czy chociażby psychologię S. Grafa. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Proponuję, żeby wrócić do tej dyskusji pod notką, która będzie omawiać psychologię behawioralną na metamapie innych psychologii.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Dec 2009 10:30:15 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Synergie</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 639998 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Synergio!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-639982</link>
 <description>&lt;p&gt;Model &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;S-R&lt;/span&gt;, czyli bodziec &amp;#8211; reakcja, jest znany od czasów Ивана Павлова. Bichewioryści chcieli stworzyć naukę o zachowaniu abstrahującą od psychiki, a w szczególności świadomości. Zmienne pośredniczące to właśnie psychika.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Świadomość nie jest najistotniejszym elementem psychiki. Mnie interesują mechanizmy funkcjonowania psychiki, a nie indywidualne przekonania na temat jej funkcjonowania. Człowiekowi wydaje się, że wie dlaczego coś robi i to jest świadomość. Mnie interesuje rzeczywista przyczyna.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Dec 2009 00:30:18 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 639982 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Jerzy Maciejowski Wierzę.</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-639969</link>
 <description>&lt;p&gt;I nie watpię, że wie Pan o czym mówi. Problem, jak zwykle, żeby słuchacze (i czytelnicy) chcieli tego słuchać i zrozumieć. A to już trudniejsze.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ja pozostanę przy swoich przekonaniach i wiedzy, z tym może zastrzeżeniem, że jestem otwarty na naukę. Ten behawioralny model &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;S-R&lt;/span&gt; postaram się poznać.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ale niech Pan rozważy, jak dostępna jest w doświadczeniu świadomość: od zewnątrz, czy od wewnątrz?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;I z tym pytaniem Pana pozostawię. Chyba, że w Pana modelach psychiki nie ma czegoś takiego jak świadomość?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 11 Dec 2009 23:17:53 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Synergie</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 639969 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>grześ Dziękuję kolorowych snów</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-639968</link>
 <description>&lt;p&gt;Ja też już idę spać.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Tak 30% wpisów może by się załapało na powiązanie z treścią notki, a reszta gdzieś biega i odbiega od tematu &amp;#8211; jak zwykle.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 11 Dec 2009 23:11:47 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Synergie</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 639968 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Hm,</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-639957</link>
 <description>&lt;p&gt;właściwie to dopiero teraz przeczytałem notkę&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;krótka:)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ale ten fragment mi się podoba:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;#8220;Przyjmuj miłość i kochaj.&lt;br /&gt;
Bierz wolność i bądź wolny.&lt;br /&gt;
Wspieraj radość, gdzie się da.&lt;br /&gt;
Przyjmuj życie jak komunię.&lt;br /&gt;
Twórz. Błogosław. Dziękuj.&amp;#8221;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;No.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Może być kiczowata ilustracja muzyczna?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Bo Grześ jak wiadomo lubi kicz&amp;amp;patos&amp;amp;pozytywne przesłanie.&lt;br /&gt;
Acz deprechy to nie likwiduje:(&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;object width=&quot;425&quot; height=&quot;344&quot;&gt;&lt;embed src=&quot;http://www.youtube.com/v/cdUi0Y5piAY&amp;amp;hl=pl_PL&amp;amp;fs=1&amp;amp;&quot; type=&quot;application/x-shockwave-flash&quot; allowscriptaccess=&quot;always&quot; allowfullscreen=&quot;true&quot; width=&quot;425&quot; height=&quot;344&quot;&gt;&lt;/embed&gt;&lt;/object&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam wieczorne i serdecznie, no, zastanawiając się czy czytać dyskusję (bo przejrzałem pobieżnie i z doskoku) czy nie.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ale chyba spać pójde, choć jeszcze herbata nie wypita.&lt;br /&gt;
Ale z drugiej strony 5.30 wstać trza.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;ja chcę już przerwę świąteczną, a właściwie jeszcze póltora tygodnia pracy&amp;#8230;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pzdr i sorry, że nie na temat, ale to mój znak firmowy, no.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 11 Dec 2009 21:59:52 +0000</pubDate>
 <dc:creator>tecumseh</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 639957 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Synergio!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-639928</link>
 <description>&lt;p&gt;Cała wiedza jest tym czym operuje element racjonalny. Tego się uczymy poprzez instrukcję. Natomiast instrukcją nie można zmienić emocji ani norm. :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Poziomy psychiki mnie nie interesują. Tak długo jak nie przyjmiemy modelu pozwalającego wyjaśnić dlaczego bichewioryści musieli wprowadzić zmienne pośredniczące do modelu S–R nie będziemy mogli zająć się wewnętrzną strukturą psychiki. Proszę mi wierzyć, że zajmuję się tym parę ładnych lat i wiem o czym mówię.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 11 Dec 2009 18:57:01 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 639928 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Jerzy Maciejowski Idąc tym tropem</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-639867</link>
 <description>&lt;p&gt;Dojdziemy do takiego sensu, że  psychologiia pozaempiryczna i niebehawioralna nie ma sensu. 80% psychologii trzeba więc wyrzucić na śmietnik jako subiektywne spekulacje.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ja nie stosuję podziałów dychotomicznych. &lt;br /&gt;
Pisałem tu o trzech aspektach (poziomach) ludzkiego ja (psychiki). Temat ten rozwinę w przyszłości.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Gdzie Pan umieści matematykę i logikę?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 11 Dec 2009 09:32:44 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Synergie</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 639867 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Synergio!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-639855</link>
 <description>&lt;p&gt;Ja nie piszę o dzieleniu czegoś na czworo, tylko o opisie zjawiska. Do opisu psychiki używa się dychotomicznego podziału, który jest błędny. Nie znaczy to, że mamy trzy psychiki, ale że nasza psychika ma trzy (co najmniej) strony, z których każda jest inaczej tworzona i inaczej funkcjonuje.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Najmniej uświadamiamy sobie wpływ strony normatywnej, a to co zwykle jest za nią brane, to najczęściej część strony racjonalnej, czyli wiedza o normach (na przykład etyka). Tak jak wiedza o emocjach nie jest emocjami, tak wiedza o normach (na przykład moralności) nie jest normami. Między innymi dlatego inteligencja emocjonalna nie ma sensu.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 11 Dec 2009 09:17:40 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 639855 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Jerzy Maciejowski Do diabła z diabłem</title>
 <link>http://tekstowisko.com/synergie/60731.html#comment-639848</link>
 <description>&lt;p&gt;Diabeł dzieli włos na czworo, a ja postanowiłem, że nie będę go ponownie sklejał i łączył. Bo mi się  nie chce. I już. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Rzeczywistość nie ma dziur, nie będę więc szukał dziur w całym.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nie będę przyklejał kobietom wąsów, ani mężczyznom obcinał interesu. Takie jest moje wyznanie wiary tu na blogu.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ad meritum do Pana wypowiedzi: Człowiek jest całością otwartą egzystencjalnie i duchowo na większą całość &amp;#8211; świat, naturę, kosmos, Boga, dynamicznie w nią wplecioną; jeżeli zaczynamy wydzielać w nim jakieś elementy na użytek myślenia, to powinniśmy o tym pamietać.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Aspekt normatywny lub aksjologiczny to oczywiście nie tylko moralność, czy etyka jako nauka o moralności lub filozofia moralności. Świat wartości i norm jest znacznie większy i głębszy. Normy moralne są zaledwie podzbiorem wielkiego zbioru. W koszyku tego wielkiego zbioru znaleźlibyśmy inne podzbiory norm. &lt;br /&gt;
Ten koszyk każdy niesie do swojego lasu, z nadzieją, że nazbiera jak najwięcej grzybków. A w praktyce i doświadczeniu różnie bywa. Las cywilizacji i  naszej wiedzy o kartografii świata poza lasem przecież też się zmienia. Niewiele ta wiedza znaczy w naszym indywidualnym życiu, gdyż po grzybki, które pojawią się w naszym doświadczeniu, musimy się wciąż schylać tak samo jak nasi starożytni przodkowie, a drogę przez las doświadczenia musimy przejść na własnych nogach.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;To była metafora.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Do tematu pewnie jeszcze nie jeden raz wrócę  tu na blogu i w innych miejscach. Tu dość. Moje życie jest proste, gdy nie szukam dziur w całym i go nie komplikuję. Doświadczenie to nie szwajcarski ser dla myszy.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 11 Dec 2009 08:13:27 +0000</pubDate>
 <dc:creator>Synergie</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 639848 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
</channel>
</rss>
