<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xml:base="http://tekstowisko.com" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/">
<channel>
 <title>TXT - Komentarze do notki &quot;Merah, Breivick: Zło w czystej postaci?&quot;</title>
 <link>http://tekstowisko.com/</link>
 <description>Komentarze do notki &quot;Merah, Breivick: Zło w czystej postaci?&quot;</description>
 <language>pl</language>
<item>
 <title>Szanowny Panie Jerzy!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659994</link>
 <description>&lt;p&gt;Ja również staram się nie wierzyć autorytetom na słowo, niemniej, wiem, że są ludzie mądrzejsi ode mnie i staram się ich słuchać.&lt;br /&gt;
Chylę przed Panem czoła i dziękuję za wymianę myśli i za wspólne poszukiwania, które zawsze są pasjonujące.&lt;br /&gt;
Pozdrawiam serdecznie!&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 29 Mar 2012 18:25:52 +0000</pubDate>
 <dc:creator>zglos</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659994 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Głosiku!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659991</link>
 <description>&lt;p&gt;Jestem się gotowy zgodzić z Panem, że nasza dyskusja dotarła do miejsca, gdzie można tylko spisać protokół rozbieżności.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Po prostu Pan wierzy autorytetom na słowo, zaś ja nie. Dla mnie ich twierdzenia podlegają takiej samej obróbce logicznej jak każde inne stwierdzenie. Jeśli ktoś chce mnie przekonać do swoich poglądów, to musi się liczyć z tym, że będę analizował przyjęte przez niego założenia. Niestety niewiele osób gotowe jest poddać swoje wierzenia logicznej analizie i przyjąć jej skutki do wiadomości.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 29 Mar 2012 17:14:29 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659991 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Szanowny Panie Jerzy!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659973</link>
 <description>&lt;p&gt;Proszę mnie źle nie zrozumieć, ale boje się, że nasza dyskusja za chwilę stanie się, albo totalnie jałowa, albo wejdzie na taki stopień abstrakcji, którego sami nie zdołamy unieść, albo wejdziemy na grunt demonologii, ale tuja przynajmniej nie czuję się, aż tak bardzo kompetentny. Niemniej:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;primo: pisze Pan, że o pewnym &amp;#8220;błędzie logicznym&amp;#8217;, który pewnie w postaci takiej, jaka Pan przedstawia , rzeczywiście zachodzi. Jednakże, kiedy mówimy i piszemy o Demonie czy &amp;#8220;złu absolutnym&amp;#8221;,trzeba zastanowić się czy mamy tu do czynienie z porządkiem logicznym czy z porządkiem bytowym. Według niektórych filozofów czy teolgów Demon w istocie swej żyje w sprzeczności z z samym sobą; jest zaprzeczeniem samego siebie, dlatego jego istnienia nie można rozpatrywać w kategoriach logicznych&amp;#8230;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;secundo: czy Demon może być zły sam dla siebie? Kołakowski w pewnym  miejscu pisze: &amp;#8220;Trzeba uznać, że Demon nie jest podmiotem głodnym destrukcji, ale samym głodem, albowiem podmiot głodny może osiągnąć zaspokojenie, ale dla samego głodu zaspokojenie podmiotu oznacza wygaśnięcie.&amp;#8221; Tak więc Demon nie może byc podmiotem, które czegoś chce lub nie chce dla siebie lub innego. Jest samym jedynie &amp;#8220;chceniem absolutnym&amp;#8221;...&lt;br /&gt;
Pozdrawiam.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 29 Mar 2012 07:30:11 +0000</pubDate>
 <dc:creator>zglos</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659973 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Głosiku!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659964</link>
 <description>&lt;p&gt;Zupełnie mnie Pan nie zrozumiał. :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pojęcie zła osobowego dominujące w filozofii rzymskokatolickiej jest moim zdaniem , błędne. Zatem przywoływanie bytu będącego jego personifikacją jako dowodu jego istnienia jest, jest błędem logicznym. Nie można uzasadnić prawdziwości sądu o istnieniu szatana, powołując się na istnienie szatana. Jeśli szatan jest doskonale zły, to musi być zły dla każdego, również dla siebie. To jest problem logiczny. Nie ma takiej opcji, by szatan sobie szkodził… A jeśli jest choć jeden podmiot, dla którego szatan jest dobry (on sam), to nie może być uznany za zło absolutne.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Odnośnie obozów koncentracyjnych, to były czymś bardzo złym. Niemniej nawet tam ludzie potrafili być dobrzy. (Nie wątpię, że słyszał Pan o Maksymilianie Kolbem.) W obozach działo się wiele zła, co nie znaczy, że są one dowodem istnienia szatana. Dla mnie, za ich tworzenie odpowiadali ludzie. W przeciwieństwie do tych, co stawali się kapo, twórcy obozów mogli być ludźmi kulturalnymi i dobrze wychowanymi. Wystarczyło, by uznali ludzi w obozach za inny &amp;#8211; gorszy gatunek. Odczłowieczenie ofiary pozwala bardzo porządnemu człowiekowi dopuścić się na niej rzeczy strasznych, bo przecież Żyd, Cygan, kułak  czy kapitalista, nie mieli uczuć ludzkich. Stąd, do absolutnego zła droga daleka…&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Wed, 28 Mar 2012 19:20:08 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659964 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Głosiku</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659956</link>
 <description>&lt;p&gt;Widzę, że masz coś konkretnego do powiedzenia, coś co jest własnym autorskim przemyśleniem i się chwali. Doskonale, jak myślę, rozumiem Twoje intencje i je podzielam. Jeśli mogę coś doradzić, ale myślę, że Ty to wiesz &amp;#8211; nie ma sensu zrażać się tymi &amp;#8216;opiniami&amp;#8217;, które pod pozorem merytorycznych mają za zadanie zniechęcić piszącego. Jak przypuszczam komuniści, ateiści i sataniści będą się strać wywrócić prawdę na lewą stronę szukając wielkiej literatury w notkach zamieszczonych tutaj w tym &amp;#8220;barze&amp;#8221;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrowienia &amp;#8211; Wiktor&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Wed, 28 Mar 2012 10:12:58 +0000</pubDate>
 <dc:creator>WiktorSmol</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659956 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Szanowny Panie Jerzy!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659952</link>
 <description>&lt;p&gt;Oczywiście jeżeli miałbym podać, zgodnie z Pana prośbą, przykład czegoś doskonale złego, to podałbym przykład religijny Demona, Szatana Złego Ducha, ale dla Pana, to pewnie nie ma znaczenia. No cóż...&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Niemniej jednak, Panie Jerzy, proszę zastanowić się głęboko nad tym czego doświadczyła ludzkość w XXwieku. Czy doświadczenia &amp;#8220;Auschwitz i Kołymy&amp;#8221; nie ukazują nam &amp;#8220;absolutnego zła&amp;#8221;. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt; &amp;#8220;Zło – mówi Tischner – przybiera czasem formy całkowicie niepojmowalne. Typicznym wręcz przykładem są obozy śmierci. Nie da się ich pojąć przy pomocy schematu odstępstwa od zasad moralnych czy prawa. To, co dzieje się w obozach śmierci jest „nieusprawiedliwialne absolutnie” . Te miejsca otwierają horyzont zła demonicznego. Ono nie posiada racji – nie wie dlaczego należy zniszczyć dobro, chce niszczyć. Oświęcim i Kołyma są symbolami „zła naszych czasów” i opowiadają o klęsce nowożytnego humanizmu, który jak się okazało był niewydolny w uchronieniu świata przed ludobójstwem – optymizm oświecenia okazał się nieuzasadniony . Okazało się, że zło jest w stanie zwyciężać dobro, rodząc tym samym tragedię. Zło dziejowe i zło metafizyczne w sposób szczególny ujawniły się właśnie w koncentracyjnym obozie śmierci – zło stało się w nim nową jakością, wręcz jego ucieleśnieniem. Świat Oświęcimia i Gułagu „dopuszczał do istnienia jedynie tyle dobra, ile go było potrzebne złu” .&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Wed, 28 Mar 2012 07:23:44 +0000</pubDate>
 <dc:creator>zglos</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659952 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Głosiku!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659945</link>
 <description>&lt;p&gt;Wracając do „Adremu”. Czy może mi Pan podać przykład czegoś doskonale złego?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Czy nie widzi Pan absurdu w stwierdzeniu „dobry satanista”? Przecież satanista czyniący zło innym ludziom jest dobry dla szatana, a ten jest na dobro uczulony! A zatem satanista czyni wbrew swojemu Panu, gdy działa zgodnie z logiką… Natomiast gdy satanista zacznie czynić dobro innym ludziom, by wyrządzić zło szatanowi, to skąd można wiedzieć, że on satanista? Może to po prostu dobry człowiek. To też by szatana bolał, gdyby istniał.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Wskazywanie zła poza człowiekiem i dzielenie bytów na doskonale dobre i doskonale złe zgodne jest z naszym sposobem widzenia świata i nie ma niczego wspólnego z jego naturą. Jakiekolwiek stwierdzenia, odnoszące się do Boga, są bezsensowne, bo nasz aparat pojęciowy nie nadaje się do Jego opisu. Kategorie „dobro” i „zło” odnoszą się do człowieka, a tez nigdy nie jest idealny ani absolutny.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Wed, 28 Mar 2012 02:58:09 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659945 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Pani Magio!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659944</link>
 <description>&lt;p&gt;Sądząc z komentarza pana Głosika, to ma Pani zamiar opuścić tekstowisko. Czy to prawda? Czyżby ignorowanie Pani wypowiedzi przez takiego … (wstawiamy dowolną obelgę, może być niecenzuralna) Maciejowskiego było aż tak bolesne? Pewnie się będzie cieszył!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A tak poważnie, to nie oczekuję odpowiedzi, bo i tak nie będę jej czytał. Niemniej doceniam Pani pracę i zawsze będę pamiętam Pani tekst o aspartamie. Bez niego bym nadal nie wiedział czemu nie lubię dietetycznej koli. Zacytowałbym Jacka Kaczmarskiego, ale tekst jest w drugiej osobie liczby pojedynczej, więc pozostanę przy tradycyjnym:&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ukłony&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Wed, 28 Mar 2012 02:42:00 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659944 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Grzesiu!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659943</link>
 <description>&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;tecumseh&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;&lt;font color=&quot;gray&quot;&gt;&lt;u&gt;&lt;b&gt;Zgadzam się tylko, że&lt;/b&gt;&lt;/u&gt;&lt;/font&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;tzw. zło absolutne chyba nie istnieje.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/p&gt;&lt;p&gt;Jeżeli chyba ma mieć jakikolwiek sens, to powinno być przed „zgadzam się”. Bo według mnie „zło absolutne nie istnieje” i jest to pewnik. Tam nie ma, żadnego „chyba”, bo ja nie mam w tej materii wątpliwości. Coś może być dobre lub złe w minimalnym lub ogromnym stopniu ze względu na liczbę osób, które dotknęło, ale nie może być absolutnie złe. Nie można wymyślić czegoś, co będzie złe dla wszystkich możliwych adresatów włączając siebie. &lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt; &lt;/div&gt;
&lt;p&gt;a z teorią wychowania made by Jerzym Maciejowski już niekoniecznie akurat.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Zanim Pan się ze mną zgodzi bądź nie, to proponuję by Pan sprawdził czy ma Pan choć blade pojęcie o tym, z czym ma Pan zamiar się (nie)zgadzać. Moja praktyka wychowawcza się sprawdza, ale tego pani Magia nie ma skąd wiedzieć. Natomiast moją teorię wychowawczą chętnie poznam, gdyż odpryski teorii umysłu, to nie jest teoria wychowania.&lt;/p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt; &lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Ja w ogóle czasem sobie myślę, że ludzie w większości przeceniają rolę wychowania.&lt;/p&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Jeśli myśli Pan o intencjonalnych działaniach, takich jakie są domeną szkoły i kościoła, to ma Pan moje pełne poparcie. Natomiast jeśli mówimy o wdrukowaniu norm, to jest raczej niedoceniane. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Wed, 28 Mar 2012 02:32:14 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659943 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@Magia</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659934</link>
 <description>&lt;p&gt;To wszystko o czym piszesz, te sprzeczne doniesienia medialne, nic mnie nie obchodzą i praz pierwszy przeczytałem o nich u Ciebie. &lt;br /&gt;
Mój tekst ma wymiar filozoficzny, a nie polityczny czy psychologiczny czy jakikolwiek inny Pytane jest chyba jasno postawione, a odpowiedzi&amp;#8230; cóż odpowiedzi powinien udzielić sobie każdy, kto zastanawia się nad podobnymi, co ja kwestiami.&lt;br /&gt;
Nie wiem o jaki &amp;#8220;medialny śmietnik&amp;#8221; Tobie chodzi, od którego &amp;#8220;nie jestem wolny&amp;#8221;?&lt;br /&gt;
Pozdrawiam serdecznie&lt;br /&gt;
I jescze jedno: nie punktuj nas tak boleśnie i nie odchodź:)&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 27 Mar 2012 15:41:45 +0000</pubDate>
 <dc:creator>zglos</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659934 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Zgadzam się tylko, że</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659933</link>
 <description>&lt;p&gt;tzw. zło absolutne chyba nie istnieje.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;a z teorią wychowania made by Jerzym Maciejowski już niekoniecznie akurat.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ja w ogóle czasem sobie myślę, że ludzie w większości przeceniają rolę wychowania.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 27 Mar 2012 14:58:01 +0000</pubDate>
 <dc:creator>tecumseh</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659933 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Jeśli zgadzasz się z Maciejowskim</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659932</link>
 <description>&lt;p&gt;i jego behawiorystycznym (wychowanie über alles) patrzeniem na świat &amp;#8211; to kwestionujesz. :)&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 27 Mar 2012 14:40:01 +0000</pubDate>
 <dc:creator>goofina</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659932 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Grzesiu - a dlaczego?</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659930</link>
 <description>&lt;p&gt;Bo to jest Twoja opinia pasująca do cudzej opinii?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Od 70 lat (czyli odkąd zaczęto zajmować się tym problemem w sposób naukowy) &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;NIKT&lt;/span&gt; nie był w stanie wykazać nie tylko przyczynowości ale też i żadnej relacji między psychopatycznym złem a wychowaniem czy inną &amp;#8220;traumą dzieciństwa&amp;#8221;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Powielać durne kalki, patrzeć przez klisze pozbawione podstaw jest łatwo. Gorzej z krytycznym przyswajaniem rzetelnej wiedzy.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;ps. Poproś Maciejowskiego o podanie wiarygodnych badań, wykazujących nie tylko relacyjność ale przede wszystkim kazualność w tej materii, to spuchnie a żadnych nie poda. :)&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 27 Mar 2012 14:37:02 +0000</pubDate>
 <dc:creator>goofina</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659930 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Magia,</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659931</link>
 <description>&lt;p&gt;&amp;#8220;Od 70 lat &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;NIKT&lt;/span&gt; nie był w stanie wykazać nie tylko relacji ale i przyczynowości między psychopatycznym złem a wychowaniem czy inną “traumą dzieciństwa”.&amp;#8221;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ale ja tego nie kwestionuję nigdzie.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 27 Mar 2012 14:34:18 +0000</pubDate>
 <dc:creator>tecumseh</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659931 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Zło w czystej postaci chyba jednak nie istnieje,</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659929</link>
 <description>&lt;p&gt;zgodzę sie z Jerzym  Maciejowskim (coś mnie się to za często zdarza ostatnio).&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Czy zło się nie lęka?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ja myślę, że bardzo się lęka.&lt;br /&gt;
Lęk to zło.&lt;br /&gt;
Nie strach (strach jest dobry, potrzebny i nieraz pomaga).&lt;br /&gt;
Lęk jest zły.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nie wierzę w złych ludzi, którzy się nie lękają niczego.&lt;br /&gt;
Oni lękają się mnóstwa rzeczy.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 27 Mar 2012 14:17:50 +0000</pubDate>
 <dc:creator>tecumseh</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659929 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Zbyszku</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659925</link>
 <description>&lt;p&gt;Obydwa przypadki są (przynajmniej dla mnie) pod kilkoma względami różne. Zostawmy na razie Breivika, którego chce się za wszelką cenę wybielić, produkując opinie o jego niepoczytalności.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Czy Tobie nie przeszkadzają sprzeczne do imentu doniesienia prasowe?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jak to jest, że zabójca był &amp;#8220;krępej budowy&amp;#8221;, raczej &amp;#8220;otyły&amp;#8221; z &amp;#8220;blizną lub tatuażem na twarzy&amp;#8221;?&lt;br /&gt;
Jak to jest, że zabity, domniemany morderca był raczej wysokim i szczupłym chłopakiem bez znaków szczególnych na twarzy?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jak to jest, że oblężenie trwało 32 godziny a &amp;#8220;sprawca&amp;#8221; wyrzucał przez okno dowody &amp;#8220;własnych zbrodni&amp;#8221;, które w ciągu minut identyfikowano jako &amp;#8220;narzędzia wcześniejszych zbrodni&amp;#8221;?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jak to jest możliwe, że 15-osobowy, doborowy oddział antyterrorystów bierze &amp;#8220;szturmem&amp;#8221; kawalerkę o powierzchni 38 m2 a &amp;#8220;zabójca&amp;#8221; wypada na nich z łazienki i rani dwóch &amp;#8211; jednego w stopę, drugiego w &amp;#8220;szok&amp;#8221;?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jak to jest, że przy circa 300 kulach wystrzelonych przez 15 chłopa + &amp;#8220;zbrodniarza&amp;#8221;, tenże &amp;#8220;zbrodniarz&amp;#8221; nie tylko dobiega do okna w salonie ale też wyskakuje przez nie, ponosząc śmierć na miejscu?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jak to jest, że wyskoczenie z okna na &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;PARTERZE&lt;/span&gt; kończy się śmiercią zbrodniarza?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jak to jest, że wcześniejsze doniesienia o &amp;#8220;śmiertelnym skoku&amp;#8221; z okna na parterze szybciutko się zdejmuje z newsowych portali i wstawia się info o śmiertelnym strzale snajpera?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jak to jest, że kiedy wyłażą informacje z sekcji, o &amp;#8220;podziurawionym jak sito ciele&amp;#8221;, wyrzuca się z narracji &amp;#8220;snajpera&amp;#8221; i dorabia się kolejną wersję wydarzeń?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;To jak to jest z tym &amp;#8220;złem&amp;#8221;?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kto jest &amp;#8220;złem w czystej postaci&amp;#8221;?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nie ujmuję Twojemu tekstowi walorów filozoficznych. I tylko takich&amp;#8230;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;ps. Ten komentarz to wyjątek. Reakcja na medialny śmietnik, od którego Twoja głowa, jak się wydaje, nie jest wolna.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 27 Mar 2012 13:46:54 +0000</pubDate>
 <dc:creator>goofina</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659925 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Dla mnie ten tekst</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659924</link>
 <description>&lt;p&gt;jest bardzo dobry. Wszystko jest w nim zrozumiałe i nie ma potrzeby uprawiania filozofii i szukania jakiejś dziury. &lt;br /&gt;
Nie lubię ocen, ale w tym przypadku postawiłem najwyższą.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 27 Mar 2012 12:40:16 +0000</pubDate>
 <dc:creator>WiktorSmol</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659924 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Lęk a czyste zło</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659921</link>
 <description>&lt;p&gt;Widzę pewną znaczącą różnicę.&lt;br /&gt;
Absolutne (&amp;#8220;czyste&amp;#8221;) zło nie potrzebuje powodów (choćby przytoczonych urodzin), absolutne zło jest w stanie dokonać największych zbrodni.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Szukamy wytłumaczenia, by uczłowieczyć czyn, znaleźć powody takiego postępowania, a ja uważam, że szukamy takich powodów po to, aby usprawiedliwiać siebie. Za bierną postawę, za to że być może jako jednostka, społeczeństwo nic nie zrobiliśmy, aby to zło (zadomowione w ludzkiej osobie) powstrzymać, ba! często pewnie nawet sami czynimy małe występki, dokładając jedynie węgla&amp;#8230; aż zło się skumuluje.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Sami nie czynimy &lt;em&gt;takiego&lt;/em&gt; zła, gdyż się lękamy.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 27 Mar 2012 11:15:28 +0000</pubDate>
 <dc:creator>osaya</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659921 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Jerzy!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659917</link>
 <description>&lt;p&gt;Oczywiście, że nie jest ale, jak pisze L. Kołakowski, &amp;#8220;kiedy zło ma rację &amp;#8211; kiedy powstaje z żądzy miłości, z lęku, z pragnienia bogactw, z pychy, z próżności nawet czy zemsty&amp;#8221; jest łatwiejsze do zrozumienia i zaakceptowania.&lt;br /&gt;
A zło, bo ktoś ma urodziny, albo, by zobaczyć jak to jest&amp;#8230;?&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 27 Mar 2012 06:59:16 +0000</pubDate>
 <dc:creator>zglos</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659917 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Głosiku!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659911</link>
 <description>&lt;p&gt;Podane przez Pana przykłady, to niewątpliwie zło. Dlaczego się to może zdarzyć, to zupełnie inna sprawa.&lt;br /&gt;
Odnośnie „czystego zła” to jest ono niemożliwe i po prostu nie istnieje. Osłabienie wpływu społeczności na swoich członków jest skutkiem wiary w wychowanie przez szkołę, kościół, państwo i Bóg wie jeszcze kogo z wyjątkiem rodziny. A to właśnie rodzina wychowuje…&lt;br /&gt;
Tak przy okazji. Czy mordowanie z innego powodu niż urodziny jest w porządku?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Mon, 26 Mar 2012 20:18:52 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659911 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Jerzy!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659900</link>
 <description>&lt;p&gt;Inaczej nie potrafię. To ogólne, filozoficzne dygresje, na temat natury zła&amp;#8230; Czystego zła jeśli takie istnieje. Czuję lęk gdy o tym piszę. Pan nie czuje gdy to czyta???&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Co myśli Pan o tym, że dwóch młodych ludzi bierze maczetę i wychodzi na ulicę, aby &amp;#8220;kogoś zamordować, bo jeden z nich ma urodziny&amp;#8221;?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Co Pan czuje gdy słyszy, że młodzi ludzie mordują bestialsko bezdomnego, bo &amp;#8220;chcieli zobaczyć jak to jest&amp;#8221;...&lt;br /&gt;
Pozdrawiam.&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Mon, 26 Mar 2012 17:07:43 +0000</pubDate>
 <dc:creator>zglos</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659900 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Głosiku!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/zglos/61905.html#comment-659898</link>
 <description>&lt;p&gt;Zbyt ogólnie jak dla mnie…&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Mon, 26 Mar 2012 15:30:19 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 659898 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
</channel>
</rss>
