<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xml:base="http://tekstowisko.com" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/">
<channel>
 <title>TXT - Komentarze do notki &quot; Gra kredytem&quot;</title>
 <link>http://tekstowisko.com/</link>
 <description>Komentarze do notki &quot; Gra kredytem&quot;</description>
 <language>pl</language>
<item>
 <title>Panie Gadający Grzybie!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662712</link>
 <description>&lt;p&gt;Ten kurs służy do przeliczenia ceny towaru eksportowanego do Polski na złote. Do niczego innego. Po ile importer będzie sobie przeliczał polskie ceny na swoją walutę, to mnie nie obchodzi. Natomiast chcąc sprzedać w Polsce, można to zrobić tylko za złote i trzeba ustalić cenę do celów celnych i podatkowych. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Myślenie nie boli! (Chyba, że…)&lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Wed, 16 Oct 2013 22:02:20 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662712 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@JM</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662706</link>
 <description>&lt;p&gt;To wszystko może funkcjonować jako teoretyczny konstrukt. Pytanie jak takie sztywne przeliczniki których konsekwencją byłby np. odgórnie ustalony kurs złotego do funta 1:1 wpłynęły by na wymienialność waluty i handel międzynarodowy. Przypomnę, że w &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;PRL&lt;/span&gt; też mieliśmy kurs &amp;#8220;państwowy&amp;#8221; np. względem dolara i koników pod bankami, którzy oferowali kurs realny (tzw. &amp;#8220;czarnorynkowy&amp;#8221;).&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Gadający Grzyb&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Tue, 15 Oct 2013 18:12:41 +0000</pubDate>
 <dc:creator>GadajacyGrzyb</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662706 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Gadający Grzybie!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662698</link>
 <description>&lt;p&gt;Doczytałem. Tak, mój pieniądz jest fiducjarny. Niemniej nie jest sufitówą, tylko wycenia go rynek, a przelicznik jest tak prosy jak metr sznurka w kieszeni. Nie widzę w tym żadnego problemu. Natomiast nie widzę powodu, by ktoś miał zyskiwać wyłącznie z powodu szczęśliwego trafu i znalezienia na jego działce środków płatniczych… &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Myślenie nie boli! (Chyba, że…)&lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Oct 2013 18:49:03 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662698 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Gadający Grzybie!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662695</link>
 <description>&lt;p&gt;Muszę sprawdzić znaczenie słowa „fiducjarny”. Nie sądzę by to było to, o co mi chodzi. Niemniej mogę się mylić.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nikt niczego nie musi wyceniać. Jeśli w strefie €ura ma Pan jakąś płacę minimalną (a tak na prawdę jest ich trochę więcej), to do wyznacznika przeliczenia € na zł porównuje Pan najwyższą stawkę minimalną w strefie €ura ze stawką minimalną w Polsce.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Przechodząc na £. Obecnie stawka minimalna w Zjednoczonym Królestwie, to jakieś 7,5 funta na godzinę (trzeba uwzględnić składkę emerytalno zdrowotną płaconą przez pracodawcę). W Polsce ma Pan około 8 złotych brutto na godzinę minimalne wynagrodzenie. Zatem funt do złotego powinien oscylować w okolicach 1:1. To jest do wyliczenia na podstawie obowiązującego prawa. Jeśli w strefie jakiegoś pieniądza nie ma ustawowej płacy minimalnej, to trzeba zobaczyć jaka jest realna płaca minimalna i ją przyjąć do rachunków. Przy czym nie pozwalamy operować innym pieniądzem na terenie Polski, tylko przelicznik potrzebny jest do wyliczenia ceny w złotych towarów sprowadzanych. Towary chińskie stają się drogie. Towary europejskie i amerykańskie tanieją!&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Myślenie nie boli! (Chyba, że…)&lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Oct 2013 13:19:36 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662695 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@ JM</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662689</link>
 <description>&lt;p&gt;Prywatne kreowanie pieniądza &amp;#8211; bankowe kredyty plus tworzone na ich bazie instrumenty pochodne.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;#8220;Natomiast nie widzę żadnego ustosunkowania się do przeliczania przez stawkę godzinową za pracę niewykwalifikowaną, czyli płacę minimalną.&amp;#8221;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nie ustosunkowuję się, bo nie wiem kto miałby to wyceniać i wedle jakich przeliczników? Pan proponuje kolejny model fiducjarny. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Gadający Grzyb&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 12 Oct 2013 07:53:42 +0000</pubDate>
 <dc:creator>GadajacyGrzyb</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662689 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Gadający Grzybie!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662681</link>
 <description>&lt;p&gt;Nie bardzo kumam o co chodzi z tym „prywatnym” kreowaniem pieniądza. :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Natomiast nie widzę żadnego ustosunkowania się do przeliczania przez stawkę godzinową za pracę niewykwalifikowaną, czyli płacę minimalną.  &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Myślenie nie boli! (Chyba, że…)&lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 11 Oct 2013 02:04:04 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662681 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@JM</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662675</link>
 <description>&lt;p&gt;Już kiedyś o tym rozmawialiśmy &amp;#8211; trzeba by jakiegoś odgórnie ustanowionego przelicznika. Coś w tym stylu robił Hitler i początkowo szło nieźle. Tylko, że Hitler zbyt szybko skończył, by oceniać długofalowe skutki. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;A może przyjąć zasadę: tyle pieniądza na rynku ile PKB? Tylko trzeba by wziąć za twarz banki, by nie nadymały bańki spekulacyjnej polityką kredytową &amp;#8211; czyli &amp;#8220;prywatną&amp;#8221; formą kreacji pieniądza.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;
pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Gadający Grzyb&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 10 Oct 2013 21:45:34 +0000</pubDate>
 <dc:creator>GadajacyGrzyb</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662675 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Gadający Grzybie!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662671</link>
 <description>&lt;p&gt;Towar nie musi być trwały, natomiast musi być powszechny. Moim zdaniem idealnie nadaje się do tego praca niewykwalifikowana &amp;#8211; godzina pracy za stawkę minimalną &amp;#8211; jako jednostka rozliczeniowa. Co Pan o tym myśli? &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Myślenie nie boli! (Chyba, że…)&lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 10 Oct 2013 17:27:19 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662671 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@JM</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662667</link>
 <description>&lt;p&gt;Zakorzenić pieniądz w jakimś innym trwałym walorze.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Gadający Grzyb&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 10 Oct 2013 17:20:15 +0000</pubDate>
 <dc:creator>GadajacyGrzyb</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662667 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Gadający Grzybie!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662642</link>
 <description>&lt;p&gt;Ja zgadzam się, że złoto to złe rozwiązanie. Nie zgadzam się z całą resztą Keynesa. Co z tym zrobić? &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Myślenie nie boli! (Chyba, że…)&lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 03 Oct 2013 19:49:17 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662642 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@JM</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662628</link>
 <description>&lt;p&gt;
&lt;div class=&quot;quote-msg&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;&lt;em&gt;jjmaciejowski&lt;/em&gt;&lt;/div&gt;
&lt;p&gt;Ja nie bardzo wierzę w to świadome dążenie, bo zawsze tak jest, że ludzie chcą dobrze, a wychodzi jak zwykle. &lt;/p&gt;&lt;/div&gt;&lt;/p&gt;

&lt;p&gt;Keynes głosił, iż złoto to &amp;#8220;barbarzyński przeżytek&amp;#8221; &amp;#8211; oni naprawdę świadomie i celowo dążyli do obecnego stanu &amp;#8211; pieniądza wyłącznie wirtualnego.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Gadający Grzyb&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sun, 15 Sep 2013 17:22:57 +0000</pubDate>
 <dc:creator>GadajacyGrzyb</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662628 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Czekam na rozstrzygnięcie procesu nabitych w mbank</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662624</link>
 <description>&lt;p&gt;I czekam na urealnienie kursu franka do 2,45 zł wtedy spłacam całość i nigdy więcej kredytów u tych grandziarzy&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Wed, 11 Sep 2013 20:46:02 +0000</pubDate>
 <dc:creator>AnnaP</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662624 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Gadający Grzybie!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662608</link>
 <description>&lt;p&gt;Ja nie bardzo wierzę w to świadome dążenie, bo zawsze tak jest, że ludzie chcą dobrze, a wychodzi jak zwykle. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Myślenie nie boli! (Chyba, że…)&lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Mon, 09 Sep 2013 20:49:49 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662608 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@JM</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662597</link>
 <description>&lt;p&gt;Song Hongbing twierdzi, że do obecnej sytuacji dążono jak najbardziej świadomie. A jeśli Kadafi chciał sprzedawać ropę za złoto, to jego koniec był przesądzony&amp;#8230;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Gadający Grzyb&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Thu, 05 Sep 2013 19:19:02 +0000</pubDate>
 <dc:creator>GadajacyGrzyb</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662597 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Gadający Grzybie!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662595</link>
 <description>&lt;p&gt;Pewnie w sieci można znaleźć tę „Wojnę o pieniądz”, niemniej wrodzone lenistwo powstrzymuje mnie przed szukaniem. :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Myślę, że nikt nie dążył do obecnej sytuacji świadomie. Świadomie to ją można utrzymywać. Prawdopodobnie za próbę przeciwstawienia się bezwartościowym papierkom, jako „pieniądzowi” poleciał Muamar Kadafi. Chciał sprzedawać ropę za złoto…&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Niemniej, my nie jesteśmy tak groźnym dla &lt;span class=&quot;caps&quot;&gt;SZA&lt;/span&gt; państwem, więc nam mogłoby się udać. Szczególnie w przypadku wprowadzenia sensownych rozwiązań w dziedzinie wyceny dóbr i usług.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Myślenie nie boli! (Chyba, że…)&lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 31 Aug 2013 21:28:43 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662595 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>@JM</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662587</link>
 <description>&lt;p&gt;Zamiast pieniądza mamy fiducjarny szajs &amp;#8211; to prawda. Trzeba było kilku pokoleń Rothshildów, wojen, zabójstw politycznych, rewolucji i kryzysów, żeby do tego doprowadzić. Obecnie cała emisja tego szajsu i whania miedzy jednym szajsem a drugim są w rękach małej grupki osób, które systematycznie skubią resztę świata. Kredyty walutowe to tylko drobny wycinek całości. Ostatnio jestem &amp;#8220;naczytany&amp;#8221; &amp;#8220;Wojną o pieniądz&amp;#8221; Song Hongbina &amp;#8211; polecam. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Gadający Grzyb&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Fri, 30 Aug 2013 17:11:42 +0000</pubDate>
 <dc:creator>GadajacyGrzyb</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662587 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
<item>
 <title>Panie Gadający Grzybie!</title>
 <link>http://tekstowisko.com/gadajacygrzyb/62334.html#comment-662562</link>
 <description>&lt;p&gt;Kredytu można udzielić w złotych, bo to jest waluta w Polsce. Prosze sobie wyobrazić 10.000 złotówek w słupkach lub na kupie. To strasznie dużo żelastwa. 100.000 złotówek lepiej sobie nie wyobrażać, bo może się wyobraźnia podźwigać.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Odnośnie meritum, to zastanawiać wszystkich powinno zaprzestanie akcji kredytowej we frankach, gdy ta waluta zaczęła się umacniać, co sugeruje, że ma Pan rację.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Natomiast generalnie jestem za przyjęciem do wiadomości, że nie mamy pieniądza we współczesnym świecie, więc trudno mówić o kursach wymiany papierków jednego państwa na papierki innego państwa w kategoriach rynku. Rynek kierujący się sufitowymi zależnościami ma tyle wspólnego z rzeczywistym rynkiem, co demokracja socjalistyczna z demokracją. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Pozdrawiam&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;i&gt;Myślenie nie boli! (Chyba, że…)&lt;/i&gt;&lt;/p&gt;
</description>
 <pubDate>Sat, 24 Aug 2013 07:53:07 +0000</pubDate>
 <dc:creator>jjmaciejowski</dc:creator>
 <guid isPermaLink="false">comment 662562 at http://tekstowisko.com</guid>
</item>
</channel>
</rss>
