Próba uzupełnienia

Próba uzupełnienia

Czcigodny Autorze,

Moje wspomnienia z kontaktów z ludem Bola są siłą rzeczy fragmentaryczne, jednakże sądzę, że mogłyby być pewnym uzupełnieniem odnalezionych notatek.

Postarałem się ujednolicić transkrypcję nazw i imion własnych z prezentwaną w odnalezionych materiałach, więc Szanownym Czytelnikom skojarzenie pewnych zdarzeń powinno przyjść bez problemu.

Otóż praprzyczyną opisywanego kultu negatywnego Aa-Oon mogła być ewoluująca w wiosce Aa-Oon struktura demograficzna. Odnotowano znaczący przypływ bardzo młodych osobników płci obojga, wyznających gremialnie dotychczas stopniowo zanikający kult (tu transkrypcja może być odmienna) bałwana Kaa-Kaa. Sposób artykulacji wierzeń był na tyle donośny, że część wioskowej starszyzny zdecydowała o migracji w nowe miejsce, zwane w odnalezionych materiałach Ee-too, w zasłyszanych przeze mnie relacjach spotkałem się także z wieloczłonową nazwą wioski, niemożliwą przeze mnie do powtórzenia – czymś w rodzaju Eeoo-ii-kko.

Kwestia migracji została mi nakreślona przez jednego z niewielu starszych, którzy kompletnie migrowali z archipelagu Oo-gg (to określenie może być niejasne – być może chodzi o jakąś prawioskę, wspominaną w odnalezionym materiale jako Oog) o w nieznane miejsce. Rozmowa z owym starszym miała miejsce na innym archipelagu, w niedługi czas po migracji.

Do momentu migracji osobnik ów, znany w wiosce Aa-Oon oraz na innych wyspach jako Ee-kii, był ceniony z racji mnogości i oryginalności swoich wieczornych opowieści. Niestety, z relacji wynika, że młodzi napływowi mieszkańcy coraz częściej obrzucali go łajnem Wala-Boo (waa-labuu) jeszcze przed rozpoczęciem przez niego opowieści. Zdarzało im się też głośnymi śpiewami zagłuszać słabiejący głos starszego.

To zjawisko zdawało się nie być piętnowane przez starszyznę wioski, w szczególności Głównego Szamana Aa-Kee, zatem Ee-kii uznał, że jego obecność w wiosce nie jest pożądana.

Losy starszego Ee-kii mogą być w jakimś stopniu pomocne w wyjaśnieniu późniejszych migracji oraz powstania kultu negatywnego.

Mam nadzieję, że udostępnienie dalszych materiałów pozwoli nam na dalszą analizę tego fascynującego zjawiska presocjologicznego.


Wierzenia ludu Bola. Negatywny kult Aa-oon i uroczystość rozdawania ryby. By: yayco (105 komentarzy) 15 luty, 2008 - 00:06
  • Widzę, że Pan Igła znowu w starej formie (rusycyzm) By: yayco (15.02.2008 - 12:41)
  • Panie Yayco By: hgrisza (15.02.2008 - 12:38)
  • Panie Najpierwszy Oszuście, By: yayco (15.02.2008 - 12:36)
  • Jacek By: max (15.02.2008 - 12:32)
  • Jacku J., Igło i Sergiuszu By: germania (15.02.2008 - 12:24)
  • Pani Magio By: igla (15.02.2008 - 12:21)
  • ... By: goofina (25.09.2008 - 23:04)
  • Panie Jarecki, By: yayco (15.02.2008 - 12:16)
  • Próba uzupełnienia By: oszust1 (15.02.2008 - 12:06)
  • Panie Yayco By: jarecki (15.02.2008 - 12:03)
  • Panie Griszequ, By: yayco (15.02.2008 - 11:57)
  • Yayco By: hgrisza (15.02.2008 - 11:46)
  • Pani Magio, By: yayco (15.02.2008 - 11:41)
  • Panie Lorenzo, By: yayco (15.02.2008 - 11:40)
  • ... By: goofina (25.09.2008 - 23:03)
  • Szanowny Panie Yayco By: germania (15.02.2008 - 11:31)
  • Pani Magio, By: yayco (15.02.2008 - 11:24)
  • Panie Griszequ, By: yayco (15.02.2008 - 11:23)
  • ... By: goofina (25.09.2008 - 23:02)
  • Panie Yayco Szanowny By: hgrisza (15.02.2008 - 11:13)
  • Pani Magio, By: yayco (15.02.2008 - 11:13)
  • Szanowny Panie Yayco By: germania (15.02.2008 - 11:10)
  • ... By: goofina (25.09.2008 - 23:02)
  • Pani Magio, By: yayco (15.02.2008 - 11:00)
  • ... By: goofina (25.09.2008 - 23:01)
  • Panie Lorenzo By: yayco (15.02.2008 - 10:50)
  • Szanowny Panie Badaczu Yayco By: germania (15.02.2008 - 10:44)
  • Panie Igło, By: yayco (15.02.2008 - 10:41)
  • Czy pan By: igla (15.02.2008 - 10:24)
  • Panie Maxie, By: yayco (15.02.2008 - 09:55)
  • zaintrygował mnie szczególnie By: max (15.02.2008 - 09:50)
  • Pani Magio, By: yayco (15.02.2008 - 08:54)
  • ... By: goofina (25.09.2008 - 22:59)
  • Panie Igło, By: yayco (15.02.2008 - 08:45)
  • Czy oni w piątek By: igla (15.02.2008 - 07:51)